Teknik Achievement Motivation Training untuk Meningkatkan Efikasi Diri dan Kematangan Karir Peserta Didik Kelas X SMA

Hasan, Ibrahim (2019) Teknik Achievement Motivation Training untuk Meningkatkan Efikasi Diri dan Kematangan Karir Peserta Didik Kelas X SMA. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img] PDF - Published Version
Download (53Kb)

    Abstract

    The purpose of this study was to describe first condition about self-efficacy and career-maturity, to determine the effectiveness of Achievement Motivation Training (AMT) techniques to improve self-efficacy and to determine the effectiveness of Achievement Motivation Training (AMT) techniques to improve career-maturity on class X students of High School. This study used an experimental research approach with non equivalent control research design group design (pretest-posttest that is not equivalent). The research subjects in this study were class X students of Muhammadiyah 1 Karanganyar High School 2018/2019 academic year totaling 60 students. The source of data came from primary data, using instruments of self-efficacy scale and career maturity. Analysis of data using the formula Mann Whitney and Wilcoxon with SPSS Statistics 20 software. The results of this study indicated that there are significant differences in self-efficacy and career maturity between the experimental groups who received the Achievement Motivation Training (AMT) training service and the control group who did not get it. Hypothesis test results score pretest-posttest experimental group self-efficacy of 0,007 < 0,05, and pretest-posttest score of the experimental group career maturity of 0,018 < 0,05. Based on this study it can be concluded that the technique of Achievement Motivation Training (AMT) is effective for improving self-efficacy and career-maturity of class X students of High School. Recommendations for BK teachers and other researchers to be able to make the results of this study as one of the considerations to help students improve self-efficacy and career maturity. Keywords: Achievement Motivation, Self Efficacy, Career Maturity Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kondisi awal efikasi diri dan kematangan karir, untuk menguji keefektifan teknik Achievement Motivation Training (AMT) dalam meningkatkan efikasi diri dan untuk menguji keefektifan teknik Achievement Motivation Training (AMT) dalam meningkatkan kematangan karir pada peserta didik kelas X SMA. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian eksperimen dengan rancangan penelitian non equivalent control group design (pretest-posttest yang tidak ekuivalen). Subjek penelitian dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas X SMA Muhammadiyah 1 Karanganyar tahun ajaran 2018/2019 yang berjumlah 60 peserta didik. Sumber data berasal dari data primer, dengan menggunakan instrumen skala efikasi diri dan kematangan karir. Analisis data menggunakan rumus Mann Whitney dan Wilcoxon dengan bantuan perangkat lunak SPSS Statistic 20. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada perbedaan efikasi diri dan kematangan karir yang sangat signifikan antara kelompok eksperimen yang mendapatkan layanan pelatihan teknik Achievement Motivation Training (AMT) dengan kelompok kontrol yang tidak mendapatkannya. Hasil uji hipotesis skor pretest-posttest efikasi diri kelompok eksperimen sebesar 0,007 < 0,05, dan skor pretest-posttest kematangan karir kelompok eksperimen sebesar 0,018 < 0,05. Berdasarkan penelitian ini dapat disimpulkan bahwa teknik Achievement Motivation Training (AMT) efektif untuk meningkatkan efikasi diri dan kematangan karir siswa kelas X SMA. Rekomendasi bagi guru BK dan peneliti lain agar dapat menjadikan hasil penelitian ini sebagai salah satu pertimbangan untuk membantu siswa meningkatkan efikasi diri dan kematangan karir

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Bimbingan Konseling
    Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
    Depositing User: Ahadi Muhsin
    Date Deposited: 28 May 2019 18:26
    Last Modified: 29 May 2019 11:51
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/43730

    Actions (login required)

    View Item