KAJIAN HERMENEUTIKA DAN NILAI PENDIDIKAN DALAM GEGURITAN KARYA SUMONO SANDY ASMORO PADA MAJALAH PANJEBAR SEMANGAT TAHUN 2011-2015 SERTA RELEVANSINYA SEBAGAI BAHAN AJAR APRESIASI SASTRA DI SMA

QASANAH, SITI NUR (2019) KAJIAN HERMENEUTIKA DAN NILAI PENDIDIKAN DALAM GEGURITAN KARYA SUMONO SANDY ASMORO PADA MAJALAH PANJEBAR SEMANGAT TAHUN 2011-2015 SERTA RELEVANSINYA SEBAGAI BAHAN AJAR APRESIASI SASTRA DI SMA. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img] PDF - Published Version
Download (94Kb)

    Abstract

    ABSTRAK Siti Nur Qasanah. K4214047. KAJIAN HERMENEUTIKA DAN NILAI PENDIDIKAN DALAM GEGURITAN KARYA SUMONO SANDY ASMORO PADA MAJALAH PANJEBAR SEMANGAT TAHUN 2011-2015 SERTA RELEVANSINYA SEBAGAI BAHAN AJAR APRESIASI SASTRA DI SMA. Skripsi, Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret, Oktober 2018. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menjelaskan: (1) unsur struktural pada geguritan karya Asmoro dalam majalah Panjebar Semangat tahun 2011-2015; (2) kajian hermeneutika pada geguritan karya Asmoro dalam majalah Panjebar Semangat tahun 2011-2015; (3) nilai-nilai pendidikan yang terdapat dalam geguritan karya Asmoro dalam majalah Panjebar Semangat tahun 2011-2015; (4) relevansi geguritan karya Asmoro dalam majalah Panjebar Semangat tahun 2011-2015 sebagai bahan ajar apresiasi sastra di SMA. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif yang menggunakan metode kualitatif dan pendekatan hermeneutika Ricoeur. Teknik pengambilan subjek penelitian ini adalah purposive sampling. Teknik ini digunakan untuk menentukan sampel geguritan serta informan yang akan diwawancarai. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah dengan cara studi pustaka, analisis dokumen, dan wawancara. Uji validitas data menggunakan triangulasi metode. Teknik analisis data menggunakan teknis analisis interaktif. Berdasarkan hasil analisis data dapat disimpulkan: (1) adanya keterpaduan antarunsur struktural pada geguritan karya Asmoro dalam majalah Panjebar Semangat tahun 2011-2015 yang meliputi perwajahan geguritan (tipografi), diksi, pengimajian (citraan), kata konkret, bahasa figuratif, versifikasi, rasa, nada, tema, dan amanat; (2) kajian hermeneutika pada geguritan karya Asmoro dalam majalah Panjebar Semangat tahun 2011-2015 menginterpretasikan tentang hakikat hidup dan hakikat spiritual; (3) nilai-nilai pendidikan yang terdapat dalam geguritan karya Asmoro pada majalah Panjebar Semangat tahun 2011-2015 meliputi nilai pendidikan religius, nilai pendidikan moral, nilai pendidikan sosial, dan nilai pendidikan budaya. Sementara itu, nilai pendidikan yang dominan terdapat pada nilai pendidikan moral dan sosial; (4) Geguritan karya Asmoro dalam majalah Panjebar Semangat tahun 2011-2015 sesuai untuk dijadikan sebagai bahan ajar apresiasi sastra di SMA karena bahasa yang digunakan pada geguritan adalah bahasa Jawa modern serta terdapatnya nilai-nilai pendidikan dalam geguritan. Kata kunci: unsur struktural geguritan, hermeneutika Ricoeur, nilai pendidikan, bahan ajar apresiasi sastra. ABSTRACT Siti Nur Qasanah. K4214047. STUDY OF HERMENEUTICS AND EDUCATION VALUE OF GEGURITAN BY SUMONO SANDY ASMORO IN THE PANJEBAR SEMANGAT MAGAZINE YEAR 2011-2015 AND ITS RELEVANCE AS TEACHING MATERIAL OF LITERARY APPRECIATION IN SMA. Thesis, Surakarta: Faculty of Teacher Training and Education, Sebelas Maret University, October 2018. The purpose of this research is to describe and explain: (1) structural substance of geguritan by Asmoro in the Panjebar Semangat magazine year 2011-2015; (2) study of hermeneutics of geguritan by Asmoro in the Panjebar Semangat magazine year 2011-2015; (3) educational values of geguritan (Javanese poetry) by Asmoro in the Panjebar Semangat magazine year 2011-2015; (4) the relevancies of geguritan by Asmoro in the Panjebar Semangat magazine year 2011-2015 as teaching material of literary appreciation in senior high school. This research is qualitative descriptive research with qualitative method and Ricoeur hermeneutics approach. Object retrieval techniques used in this research is purposive sampling. This technique is used to determine the sample of geguritan and source to be interviewed. Data collection techniques used in this research is the study of literature, document analysis and interview. Test the validity of data using the triangulation method. Technique of data analysis was using flow interactive analysis. Based on the results of data analysis can be concluded: (1) the integration between structural substence in geguritan by Asmoro in the Panjebar Semangat magazine year 2011-2015 which includes typography, diction, imagery, concrete words, figurative language, versification, feeling, tone, theme, and intention; (2) study of hermeneutics of geguritan by Asmoro in the Panjebar Semangat magazine year 2011-2012 interpreted about the essence of life and the essence of spiritual; (3) educational values of geguritan by Asmoro in the Panjebar Semangat magazine year 2011-2015 includes the value of religious education, the value of moral education, the value of social education, and the value of cultural education. Meanwhile, the dominant value of education is found in the values of moral and social education; (4) geguritan by Asmoro in the Panjebar Semangat magazine year 2011-2015 is suitable to be used as a teaching material for literary appreciation in high school because the language used in geguritan is modern Javanese language and there are educational values in geguritan. Keywords: structural substances of geguritan, hermeneutics Ricoeur, educational value, learning materials of literary appreciation. SARIPATHI Siti Nur Qasanah. K4214047. KAJIAN HERMENEUTIKA LAN NILAI PENDHIDHIKAN WONTEN ING GEGURITAN ANGGITANIPUN SUMONO SANDY ASMORO ING SALEBETING KALAWARTI PANJEBAR SEMANGAT TAUN 2011-2015 SARTA GEGAYUTANIPUN MINANGKA BAHAN AJAR APRESIASI SASTRA ING SMA. Skripsi, Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret, Oktober 2018. Peneliten punika nggandhahi ancas kangge njlentrehaken lan ngandharaken: (1) perangan-perangan struktural geguritan anggitanipun Asmoro ing salebeting kalawarti Panjebar Semangat taun 2011-2015; (2) kajian hermeneutika geguritan anggitanipun Asmoro ing salebeting kalawarti Panjebar Semangat taun 2011-2015; (3) nilai-nilai pendhidhikan wonten ing geguritan anggitanipun Asmoro ing salebeting kalawarti Panjebar Semangat taun 2011-2015; (4) gegayutanipun geguritan anggitanipun Asmoro ing salebeting kalawarti Panjebar Semangat taun 2011-2015 minangka bahan ajar apresiasi sastra ing SMA. Panaliten punika minangka panaliten deskriptif kualitatif ingkang ngginakaken metode kualitatif lan pendekatan hermeneutika Ricoeur. Teknik pamendhetan subjek panaliten inggih punika purposive sampling. Teknik punika dipunginakaken kangge nemtokaken sampel geguritan sarta narasumber ingkang badhe dipunwawanrembag. Teknik ngempalaken dhata ingkang dipunginakaken wonten ing panaliten punika inggih punika kanthi cara studi pustaka, analisis dokumen, lan wawanrembag. Uji validitas dhata ngginakaken triangulasi metode. Teknik analisis dhata ngginakaken teknik analisis interaktif. Adhedhasar analisis data, saged dipunpanggihi: (1) wontenipun gegayutan antawis perangan-perangan struktural geguritan anggitanipun Asmoro ing salebeting kalawarti Panjebar Semangat taun 2011-2015 babagan tipografi, diksi, pengimajian, tembung konkret, bahasa figuratif (majas), versifikasi, rasa, nada, tema, lan amanat; 2) kajian hermenutika wonten ing geguritan anggitanipun Asmoro ing salebeting kalawarti Panjebar Semangat taun 2011-2015 nggambaraken ngengingi hakikat urip lan hakikat spiritual; (3) nilai-nilai pendhidhikan wonten ing geguritan anggitanipun Asmoro ing salebeting kalawarti Panjebar Semangat taun 2011-2015 inggih punika nilai pendhidhikan religius, nilai pendhidhikan moral, nilai pendhidhikan sosial, lan nilai pendhidhikan budaya. Wonten ing babagan punika, nilai pendhidhikan ingkan pinunjul dipunpanggihi wonten ing nilai pendhidhikan moral lan sosial; (4) geguritan anggitanipun Asmoro ing salebeting kalawarti Panjebar Semangat taun 2011-2015 sampun gayut minangka bahan ajar apresiasi sastra ing SMA, amargi geguritan punika ngginakaken basa Jawa modern sarta ngandhut nilai pendhidhikan. Tembung Wos: perangan-perangan struktural geguritan, hermeneutika Ricoeur, nilai pendhidhikan, bahan ajar apresiasi sastra.

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
    Depositing User: Fransiska Meilani f
    Date Deposited: 02 Jan 2019 16:14
    Last Modified: 02 Jan 2019 16:14
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/43075

    Actions (login required)

    View Item