Pengembangan Modul Menulis Puisi Berbasis Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Kontekstual pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar

Bupu, Servasius (2018) Pengembangan Modul Menulis Puisi Berbasis Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Kontekstual pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Masters thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img] PDF - Published Version
Download (342Kb)

    Abstract

    ABSTRAK Servasius Bupu. S031508021. 2017. Pengembangan Modul Menulis Puisi Berbasis Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Kontekstual pada Peserta didik Kelas V Sekolah Dasar di kabupaten Ngada. Tesis. Pembimbing I: Dr. Rukayah M. Hum., Pembimbing II: Prof. Dr. Slamet Subiyantoro M. Si. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Program Pascasarjana, Universitas Sebelas Maret Surakarta. Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mendeskripsikan kebutuhan guru dan siswa tentang bahan ajar menulis puisi kelas V sekolah dasar; (2) mendeskripsikan hasil pengembangan bahan ajar modul menulis puisi berbasis Pendidikan karakter dalam pembelajaran kontekstual pada kelas V sekolah dasar; (3) menemukan efektifitas modul menulis puisi berbasis pendidikan karakter dalam pembelajaran kontekstual pada kelas V sekolah dasar. Pengembangan modul menulis puisi berbasis pendidikan karakter dalam pembelajaran kontekstual merupakan penelitian pengembangan menurut Sukmadinata yang dimodifikasi dari sepuluh langkah penelitian dan pengembangan menurut Borg dan Gall menjadi tiga langkah yakni: (1) tahap studi pendahuluan/studi eksplorasi; (2) tahap pengembangan produk; (3) tahap pengujian produk. Produk penelitian pengembangan ini adalah modul menulis puisi berbasis Pendidikan karakter dalam pembelajaran kontekstual. Subjek uji coba pemakaian produk modul untuk uji coba terbatas adalah peserta didik kelas V Sekolah Dasar Inpres Paupaga, pada uji coba luas dilaksanakan di Sekolah Dasar Inpres Waewaru dan Sekolah Dasar Inpres Lekogoko. Sampel untuk uji efektivitas modul adalah Sekolah Dasar Inpers Rutogeli dan Sekolah Dasar Iinpres Beiposo sebagai kelas eksperimen sedangkan Sekolah Dasar Inpres Ngedubhaga dan Sekolah Dasar Inpres Dolumolo sebagai kelas kontrol. Teknik pengumpulan data, yakni dengan wawancara, observasi, angket, dokumen dan tes. Analisis data menggunakan analisis data interaktif model Milles dan Huberman, dan uji-t. Hasil penelitian dan pengembangan ini disimpulkan bahwa: (1) bahan ajar yang digunakan guru di sekolah dasar masih sangat terbatas, maka dibutuhkan sumber belajar yang tepat sesuai dengan kebutuhan peserta didik, yakni modul menulis puisi berbasis pendidikan karakter dalam pembelajaran kontekstual; (2) modul menulis puisi berbasis pendidikan karakter dalam pembelajaran kontekstual pada peserta didik kelas V yang dikembangkan dinilai sangat baik dengan total rata-rata 83,24%; (3) modul menulis puisi berbasis Pendidikan karakter dalam pembelajaran kotekstual terbukti efektif digunakan dalam kegiatan pembelajaran. Hal ini dapat dilihat dari perbedaan nilai rata-rata pada kelas kontrol sebesar 50,364 dan nilai rata-rata pada kelas eksperimen sebesar 81,273. Berdasarkan hasil tersebut diperoleh bahwa pada kelompok eksperimen memiliki kemampuan menulis puisi lebih baik dari kelompok kontrol. Kata kunci: pengembangan modul, puisi, Pendidikan karakter, pembelajaran kontekstual. ABSTRACT Servasius Bupu. S031508021. 2017. Module Development of Poetry Writing Based on Character Education in Contextual Learning of Fifth grade student at Elementary School in Ngada District. Thesis. Tentor I: Dr. Rukayah M. Hum., Tentor II: Prof. Dr. Slamet Subiyantoro M. Si. Primary School Education Study Program, Post Graduate Program, University of Sebelas Maret Surakarta. This study aims to: (1) describe the needs of teachers and students about teaching materials to write poetry of fifth grade at primary school; (2) to describe the results of teaching materials development of writing poetry based on character education in contextual learning in fifth grade of primary schools; (3) to know the effectiveness of poetry writing module based on character education in contextual learning at fifth grade of primary school. The development of poetry writing module based on education character in contextual learning is a development study carried out with a modified Sukmadinata research design of ten research and development steps according to Borg and Gall into three steps: (1) preliminary study stage/exploratory study; (2) product development stage; (3) product testing stage. The product of this development research is a poetry module based on education character in contextual learning. The trial subjects of module product usage for limited trials are the students of fifth grade at Paupaga Primary School. In the wide trial conducted in Waewaru Elementary School and Elementary School Lekogoko. Samples for effectiveness test module were Elementary school Rutogeli and Elementary School Beiposo. There are as experimental class while Elementary School Ngedubhaga and Elementary School Dolumolo are control class. Data collection techniques are interviews, observations, questionnaires, document studies and tests. The data analysis used an interactive data analysis of Milles and Huberman models and t-test. The results of this study and development can be concluded that: (1) teaching materials used by teachers in primary schools are still very limited both from the content and the amount of learning resources then this requires appropriate learning resources in accordance with student’s, the module of writing poetry based education character in contextual learning (2) the poetry module based on character education in contextual learning at fifth grade student that developed. It was assessed from aspects of the material component, the language component, the presentation component, and the keynote component of materials experts, media experts, graphic designers and teachers with an average total 83.24%, it is catogerized into the "excellent" category; (3) the learning module of poetry writing based on character education in cotextual learning developed effectively used in learning activities. It can be seen from the difference of avarage value in control class using contextual learning model is 50,364 and the avarage value in the experimental class is 81,273. Based on these results obtained that the experimental group has the ability to write poetry is higher than the control group. Key Words: Module Development, Poetry, Character Education, Contextual learning

    Item Type: Thesis (Masters)
    Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
    Divisions: Pascasarjana > Magister
    Depositing User: Lafenia Merta
    Date Deposited: 08 Aug 2018 19:29
    Last Modified: 08 Aug 2018 19:29
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/41859

    Actions (login required)

    View Item