PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN TAKE AND GIVE DENGAN MEDIA GRAFIS DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPS TENTANG PERSIAPAN KEMERDEKAAN INDONESIA PADA SISWA KELAS V SDN 3 KEDUNGWINANGUN TAHUN AJARAN 2016/2017

damar arum, winda (2017) PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN TAKE AND GIVE DENGAN MEDIA GRAFIS DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPS TENTANG PERSIAPAN KEMERDEKAAN INDONESIA PADA SISWA KELAS V SDN 3 KEDUNGWINANGUN TAHUN AJARAN 2016/2017. Other thesis, sebelas maret university.

[img] PDF - Published Version
Download (994Kb)

    Abstract

    Winda Damar Arum. K7113228. PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN TAKE AND GIVE DENGAN MEDIA GRAFIS DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPS TENTANG PERSIAPAN KEMERDEKAAN INDONESIA PADA SISWA KELAS V SDN 3 KEDUNGWINANGUN TAHUN AJARAN 2016/2017. Skripsi: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta, Mei 2017. Tujuan penelitian ini adalah (1) mendeskripsikan penggunaan model pembelajaran take and give dengan media grafis; (2) meningkatkan pembelajaran IPS melalui penggunaan model pembelajaran take and give dengan media grafis; dan (3) menemukan kendala dan solusi dari penggunaan model pembelajaran take and give dengan media grafis dalam upaya peningkatan pembelajaran IPS tentang persiapan kemerdekaan Indonesia pada siswa kelas V SDN 3 Kedungwinangun tahun ajaran 2016/2017. Penelitian tindakan kelas kolaboratif ini dilaksanakan dalam tiga siklus yang masing-masing terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas V SDN 3 Kedungwinangun tahun ajaran 2016/2017 yang berjumlah 21 siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan tes, observasi, dan wawancara. Validitas data diuji menggunakan triangulasi sumber dan teknik. Analisis data menggunakan teknik analisis data kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian ini adalah sebagai berikut: (1) langkah-langkah penggunaan model pembelajaran take and give dengan media grafis, yaitu: (a) mempersiapkan media berupa kartu dan media grafis, (b) mendesain kelas, (c) menjelaskan materi dengan media grafis, (d) membagi kartu kepada siswa, (e) mencari pasangan, (f) langkah lima diulang, (g) modifikasi strategi, (h) evaluasi, (i) tanya jawab dan penguatan, serta (j) kesimpulan; (2) penggunaan model pembelajaran take and give dengan media grafis dapat meningkatkan pembelajaran IPS tentang persiapan kemerdekaan Indonesia pada siswa kelas V SDN 3 Kedungwinangun tahun ajaran 2016/2017 yang dibuktikan dengan peningkatan hasil belajar siswa dari siklus I hingga III, berturut-turut yaitu 73,81%; 83,33%; dan 92,50%; (3) kendala yang dihadapi antara lain: (a) siswa kurang memperhatikan pembelajaran; (b) siswa kurang disiplin selama pembelajaran; dan (c) siswa kurang percaya diri bertanya. Solusinya, yaitu: (a) menegur dan bertanya kepada siswa untuk mengembalikan fokusnya; (b) menegur, mendekati, dan mengawasi siswa yang kurang disiplin, dan (c) memotivasi dan memancing siswa bertanya dengan penghargaan. Simpulan penelitian ini adalah penggunaan model pembelajaran take and give dengan media grafis dapat meningkatkan pembelajaran IPS tentang persiapan kemerdekaan Indonesia pada siswa kelas V SDN 3 Kedungwinangun tahun ajaran 2016/2017. Kata kunci: model take and give, media grafis, pembelajaran IPS Winda Damar Arum. K7113228. THE USE OF TAKE AND GIVE LEARNING MODEL USING GRAPHIC MEDIA IN IMPROVING THE LEARNING OF IPS ABOUT THE PREPARATION OF INDONESIA’S INDEPENDENCE DAY FOR THE FIFTH GRADE STUDENTS OF SDN 3 KEDUNGWINANGUN IN THE ACADEMIC YEAR OF 2016/2017.Thesis, Teacher Training and Education Faculty, Sebelas Maret University of Surakarta. May 2017. The objectives of this research are: (1) to describe the steps on the use of take and give learning model using graphic media; (2) to improve the learning of IPS through the use of take and give learning model using graphic media; and (3) to describe problems and solutions on the use of take and give learning model using graphic media in improving the learning of IPS about the preparation of Indonesia’s independence day for the fifth grade students of SDN 3 Kedungwinangun in the academic year of 2016/2017. This research is a collaborative Classroom Action Research (CAR) conducted within three cycles. Each cycle consisted of planning, action, observation, and reflection. Subjects of the research were 21 students of the fifth grade of SDN 3 Kedungwinangun. Techniques of collecting data were learning outcomes test, observation, interview, and documentation. Validity of data in this research was analyzed using triangulation of sources and triangulation of technique. Data were analyzed using quantitative and qualitative descriptive eanalysis consisting of data reduction, data display, and drawing conclusion or verification. The results of this research show that: (1) the steps on the use of model take and give learning model using graphic media, namely: (a) preparing media in form of card and graphic media, (b) designing class, (c) explaining material using graphic media, (d) distributing cards to students, (e) pairing, (f) repeating steps, (g) modifying strategy, (h) evaluating, (i) question and answer session followed by enriching, and (j) drawing conclusion. (2) The use of model take and give learning model using graphic media can improve the learning of IPS about the preparation of Indonesia’s Independence Day for the fifth grade students of SDN 3 Kedungwinangun in the academic year of 2016/2017. It was proven by the increase of learning outcomes in the first cycle 73,81%, in the second cycle 83,33%, and in the third cycle 92,50%; (3) the problems encountered in the learning, namely: (a) students pay less attention to the lesson; (b) students were not discipline during the lesson; and (c) students were not confidence in asking question. Solutions given are: (a) warning and asking question to student for gaining back their attention; (b) warning, approaching, and noticing indiscipline students, and (c) motivating students by giving them rewards. The conclusion of this research is the use of model take and give learning model using graphic media can improve the learning of IPS about the preparation of Indonesia’s independence day for the fifth grade students of SDN 3 Kedungwinangun in the academic year of 2016/2017. Keywords: take and give model, graphic media, learning of IPS

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Taufik A
    Date Deposited: 25 Dec 2017 21:53
    Last Modified: 25 Dec 2017 21:53
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/37932

    Actions (login required)

    View Item