Analisis Preferensi Konsumen dalam Pembelian Buah Mangga Gedong Gincu di Pasar Tradisional Kota Cirebon, Jawa Barat

Putrinda, Hega (2017) Analisis Preferensi Konsumen dalam Pembelian Buah Mangga Gedong Gincu di Pasar Tradisional Kota Cirebon, Jawa Barat. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img] PDF - Published Version
Download (232Kb)

    Abstract

    The objectives of this research are to study whether or not there is a difference in consumer preferences for Gedong Gincu mango fruit’s attributes in Traditional Market of Cirebon, West Java. The location that is used of this research is Traditional Market. The method of sampling was conducted using judgment sampling The number of samples was set by 100 respondents. The analytical method used is the analysis of Chi-Square and Multiatribut Fishbein. The results showed that of the Chi Square test, there was a difference of consumer preference on all atrributes in existing Gedong Gincu mango fruit. The Gedong Gincu mango fruit prefered by the consumers in Market Traditional of Cirebon is the one that has sweet taste, fruit peel is mostly orange color, soft texture of fruit flesh and it has medium size (200-300 gr/fruit). Furthermore, based on the result of Multiattribute Fishbein analysis showed that the attributes that most considered by consumers on purchasing of Gedong Gincu mango fruit in Traditional Market of Cirebon were texture of fruit lesh, taste, fruit color and size of fruit. Keywords: Gedong Gincu mango fruit, Consumer Preference, Traditional Market, Chi-Square test, Multiatribut Fishbein Analysis Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji ada tidaknya perbedaan mengenai preferensi konsumen terhadap atribut buah mangga Gedong Gincu di Pasar Tradisional Kota Cirebon, Jawa Barat. Lokasi yang dijadikan tempat penelitian adalah Pasar Tradisional. Metode penentuan sampel dilakukan dengan metode judgement sampling. Jumlah sampel ditetapkan adalah sebanyak 100 responden. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah dengan Uji Chi Square dan Multiatribut Fishbein. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan preferensi konsumen dalam pembelian buah Mangga Gedong Gincu di Pasar Tradisional Kota Cirebon, atribut buah mangga Gedong Gincu yang menjadi preferensi konsumen di Pasar Tradisional Kota Cirebon adalah buah mangga Gedong Gincu yang memiliki atribut rasa manis, warna kulit buah sebagian besar oranye, tekstur daging buah lembut serta ukuran buah sedang (200-300 gr/buah), serta atribut yang paling dipertimbangkan dalam pembelian buah mangga Gedong Gincu di Pasar Tradisional Kota Cirebon adalah atribut tekstur daging buah, rasa, warna kulit buah dan ukuran buah. Kata Kunci: Buah Mangga Gedong Gincu, Preferensi Konsumen, Pasar Tradisional, Uji Chi-Square, Multiatribut Fishbein

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: S Agriculture > S Agriculture (General)
    Divisions: Fakultas Pertanian > Agribisnis
    Depositing User: Zahrotun Hanifah
    Date Deposited: 13 Oct 2017 12:32
    Last Modified: 13 Oct 2017 12:32
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/35030

    Actions (login required)

    View Item