MITIGASI RISIKO PROSES BONGKAR MUAT PETIKEMAS (STUDI KASUS DI TERMINAL PETIKEMAS SEMARANG)

RAHIM, MUHAMMAD RIZQUR (2017) MITIGASI RISIKO PROSES BONGKAR MUAT PETIKEMAS (STUDI KASUS DI TERMINAL PETIKEMAS SEMARANG). Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img] PDF - Published Version
Download (470Kb)

    Abstract

    ABSTRAK MITIGASI RISIKO PROSES BONGKAR MUAT PETIKEMAS SEMARANG (STUDI KASUS DI TERMINAL PETIKEMAS SEMARANG) Muhammad Rizqur Rahim Nim: F3114047 Kegiatan bongkar dan muat kontainer merupakan salah satu komponen penting dalam perusahaan penyedia jasa pelayanan bongkar dan muat. Proses bongkar muat di Terminal Petikemas Semarang terdapat masalah yang timbul diantaranya adalah kekurangan, kerusakan dan kehilangan dalam petikemas, mitigasi untuk maintenance mesin yang berdampak pada kegitan bongkar dan muat, kegiatan receiving/ delivery yang mengakibatkan lamanya turn round time (TRT). Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui masalah yang timbul dalam proses bongkar dan muat kontainer, serta cara melakukan mitigasi untuk masalah yang timbul dalam proses bngkar dan muat. Penelitian ini diharapkan mampu menigkatkan pelayan proses bongkar dan muat kontainer di Terminal Petikemas Semarang. Penulis menggunakan teknik analisis deskriptif. Data yang digunakan adalah data primer yang diperoleh dari hasil wawancara, observasi dari hasil kegiatan magang di Terminal Petikemas Semarang. Tujuan penelitian deskriptif adalah untuk membuat perecanan sistematis, factual dan akurat mengenai fakta-fakta masalah yang timbul dalam proses bongkar dan muat di Termnal Petikemas Semarang. Masalah yang timbul dalam proses bongkar dan muat kontainer dapat dilakukan mitigasi oprasional, karena masalah yang sebagian besar timbul berasal dari internal perusahan. Mitigasi untuk masalah kekurangan, kerusakan dan kehilangan dalam petikemas, mitigasi untuk maintenance mesin, mitigasi turn round time (TRT) yang lambat. Kata kunci: bongkar muat, mitigasi risiko, turn round time (TRT) ABSTRACT Risk mitigation process of loading and unloading of semarang container (a special study in semarang container terminal) Muhammad Rizqur Rahim Nim: F3114047 Loading and unloading container activities is one of the important components in unloading and loading service providers. The loading and unloading process in Semarang container terminal has problems that arise, such as deficiency, damage and loss in container, mitigation for machine maintenance which impact on loading and unloading activity, receiving / delivery activity that can result in long turn round time (TRT). The purpose of this study is to determine the problems that arise in the process of loading and unloading the container, and how to mitigate the problems that arise in the process of loading and unloading the container. This research is expected to be able to improve the service of loading and unloading process of container at Terminal Petikemas Semarang. The author uses descriptive analysis techniques. The data used are the primary data obtained from interviews, observation of the results of internships in Semarang container terminal. The purpose of descriptive research is to make systematic, factual and accurate messaging about the facts of the problems that arise in the process of loading and unloading in Terminal Petikemas Semarang. Problems arising in the process of loading and unloading the container can be done operational mitigation, because the problems that mostly arise from internal company. Mitigation for problems with deficiencies, damage and loss in containers, mitigation for engine maintenance, slow round turn time (TRT) mitigation. Keywords: loading and unloading, risk mitigation, turn round time (TRT)

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: H Social Sciences > HC Economic History and Conditions
    Divisions: Fakultas Ekonomi > D3 - Manajemen Perdagangan
    Depositing User: Cantya Dyana Larasati
    Date Deposited: 07 Sep 2017 13:48
    Last Modified: 07 Sep 2017 13:48
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/34496

    Actions (login required)

    View Item