VIDEO PEMBELAJARAN MAKET SEBAGAI PENDALAMAN MATERI MATA KULIAH MAKET DI PENDIDIKAN TEKNIK BANGUNAN UNIVERSITAS SEBELAS MARET SURAKARTA

AMRI, FAHROZI (2017) VIDEO PEMBELAJARAN MAKET SEBAGAI PENDALAMAN MATERI MATA KULIAH MAKET DI PENDIDIKAN TEKNIK BANGUNAN UNIVERSITAS SEBELAS MARET SURAKARTA. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img] PDF - Published Version
Download (149Kb)

    Abstract

    Abstract: This study aimed to: (1) the effectiveness of the learning process maquette elective courses; (2) facilitate students working on maquettes; (3) the practical means to support teachers in delivering the material of maquette. The research was conducted through the following steps: (1) the making instructional video media maquettes; (2) validation to media experts, substance or matter experts and instructional experts; (3) test to students twice, the first is small group trial and the second is field trial. The technique of collecting data through questionnaires, with indicators of success> 65% for an expert opinion, and> 70% for student opinion. The results showed, validation of media experts of 94.6%, a substance or material amounted to 81.25%, and 90.91% by instructional experts. The test result a small group of 84.68%, and field trials of 79.67%. Keywords: instructional videos, maquette, maquette video, create maquettes Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk: (1) efektifitas proses pembelajaran mata kuliah pilihan maket; (2) memudahkan mahasiswa mengerjakan maket; (3) sarana yang praktis dalam menunjang pengajar menyampaikan materi maket. Penelitian dilaksanakan melalui langkah-langkah: (1) pembuatan media video pembelajaran maket; (2) validasi kepada ahli media, ahli subtansi atau materi, dan ahli instruksional; (3) uji coba kepada mahasiswa sebanyak dua kali, yang pertama uji coba kelompok kecil dan yang kedua uji coba lapangan. Teknik pengumpulan data melalui angket, dengan indikator keberhasilan > 65 % untuk pendapat ahli, dan > 70 % untuk pendapat mahasiswa. Hasil penelitian menunjukkan, validasi dari ahli media sebesar 94,6%, ahli subtansi atau materi sebesar 81,25 %, dan ahli instruksional sebesar 90,91%. Hasil uji coba kelompok kecil sebesar 84,68%, dan uji coba lapangan sebesar 79,67%. Kata kunci : video pembelajaran, maket, video maket, membuat maket

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    T Technology > TH Building construction
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
    Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Teknik Bangunan
    Depositing User: faizah sarah yasarah
    Date Deposited: 25 Apr 2017 11:26
    Last Modified: 25 Apr 2017 11:26
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/33632

    Actions (login required)

    View Item