Penerapan Pendekatan SAVI dengan Menggunakan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Sifat-sifat Cahaya

WULANDARI, DHYAH AYU (2017) Penerapan Pendekatan SAVI dengan Menggunakan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Sifat-sifat Cahaya. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img] PDF - Published Version
Download (833Kb)

    Abstract

    Abstract: The objectives of this research is to enhance the light characteristics concept understanding through the application of SAVI approach, using audio-visual media to the fifth grade students of State Primary School 1 Paras academic year 2015/2016) and to describe the result of application SAVI approach using audio-visual media to enhance the light characteristics concept understanding of fifth grade students in State Primary School 1 Paras academic year 2015/2016. This research is a form of CAR (Classroom Action Research) with cycle model. The research was conducted in two cycles, each cycle consisting of planning, action, observation, and reflection. The subjects were fifth grade teachers and students of State Primary School 1 Paras. The methods used to collect data are observation, interview, and documentation. The data validation test is using the source triangulation techniques, triangulation techniques, and the content validity. Based on the analysis can be inferred that the application of the SAVI approach using audio-visual media can improve the light characteristics concept understanding of the fifth grade students of State Primary School 1 Paras academic year 2015/2016. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan pemahaman konsep sifat-sifat cahaya melalui penerapan pendekatan SAVI dengan menggunakan media audio visual pada siswa kelas V SD Negeri 1 Paras tahun ajaran 2015/2016 dan untuk mendeskripsikan hasil penerapan pendekatan SAVI dalam meningkatkan pemahaman konsep sifat-sifat cahaya pada siswa kelas V SD Negeri 1 Paras tahun ajaran 2015/ 2016. Penelitian ini berbentuk penelitian tindakan kelas (PTK) dengan model siklus. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus, tiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah guru dan siswa kelas V SD Negeri 1 Paras. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik uji validitas data menggunakan teknik triangulasi sumber, triangulasi teknik, dan validitas isi. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif. Berdasarkan hasil analisis dapat disimpulkan bahwa penerapan pendekatan SAVI dengan menggunakan media audio visual dapat meningkatkan pemahaman konsep sifat-sifat cahaya pada siswa kelas V SD Negeri 1 Paras tahun ajaran 2015/2016.

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    L Education > LB Theory and practice of education
    L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
    Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Agista Zulfa Dini
    Date Deposited: 07 Apr 2017 07:15
    Last Modified: 07 Apr 2017 07:15
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/33371

    Actions (login required)

    View Item