Strategi Pemasaran Agrowisata Kampung Flory di Kecamatan Sleman, Kabupaten Sleman, Yogyakarta

LUTHFIANA, TIFFANY (2017) Strategi Pemasaran Agrowisata Kampung Flory di Kecamatan Sleman, Kabupaten Sleman, Yogyakarta. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img] PDF - Published Version
Download (372Kb)

    Abstract

    This research aim to identifies internal andexternal factors in marketing and determine formulate alternative alto priorities which can be applied in marketing agrotourism Kampung Flory in Sleman Subdistrict, Sleman Regency, Yogyakarta. Engineering analysis of data Led (1) matriks IFE and EFE to identifies internal and External Tractors (2) matriks IE to know position agrwotourism (3) matrik SWOT to formulate alternative strategy (3) matrik QSP to determine priority strategy most effective applied. The research known Thar alternative strategy produced are increasing cooperation relationships with the business partners and the government, taking advantage of holiday season, holding local shows and paying visits by offering new products and services to attract visitors, updating marketing management concerning the quality of workforce to increase sale and market expansion, optimizing the use of information technology (social media and websites) to introduce and promote Kampung Flory to public, conducting pricing strategies to maintain the trust of the visitors, creating new products and services to improve visitor services, facilities, and infrastructures, and add experienced workforce in marketing department as well as Kampung Flory, and improving and updating the concept of marketing to attract more visitors. The most effective strategies priority applied is to create new products and services to improve visitor services. Keywords : Agro-tourism, Marketing, Sleman, Strategy, SWOT, QSPM Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasikan faktor internal dan eksternal yang mempengaruhi pemasaran serta mengetahui alternatif dan prioritas strategi yang dapat diterapkan dalam pemasaran agrowisata Kampung Flory di Kecamatan Sleman, Kabupaten Sleman, Yogyakarta. Teknik analisis data yang digunakan adalah menggunakan (1) matriks IFE dan EFE untuk mengidentifikasi faktor internal dan eksternal (2) matriks IE untuk mengetahui posisi agrowisata (3) matriks SWOT untuk merumuskan alternatif strategi (4) matriks QSP untuk menentukan prioritas strategi yang paling efektif diterapkan. Hasil penelitian diketahui bahwa alternatif strategi yang dihasilkan adalah meningkatkan hubungan kerjasama dengan mitra usaha maupun pemerintah, memanfaatkan musim liburan, acara daerah dan berbagai kunjungan dengan memberikan penawaran produk dan jasa baru untuk menarik pengunjung, memperbarui manajemen pemasaran terkait kualitas tenaga kerja untuk meningkatkan penjualan dan perluasan pasar, mengoptimalkan penggunaan teknologi informasi (sosial media dan website) untuk memperkenalkan dan mempromosikan Kampung Flory ke masyarakat, melakukan strategi harga untuk menjaga kepercayaan pengunjung, menciptakan produk dan jasa baru untuk meningkatkan pelayanan kepada pengunjung, memperbaiki fasilitas, sarana dan prasarana serta menambah tenaga kerja yang berpengalaman di bagian pemasaran serta Kampung Flory memperbaiki dan memperbarui konsep pemasaran untuk menarik minat pengunjung. Prioritas strategi yang paling efektif diterapkan adalah menciptakan produk dan jasa baru untuk meningkatkan pelayanan kepada pengunjung Kata kunci : Agrowisata, Pemasaran ,Sleman, Strategi, SWOT, QSPM

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: S Agriculture > S Agriculture (General)
    Divisions: Fakultas Pertanian > Agribisnis
    Depositing User: Figur Hisnu Aslam
    Date Deposited: 03 Apr 2017 05:36
    Last Modified: 03 Apr 2017 05:36
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/33036

    Actions (login required)

    View Item