Penelitian Tindakan Kelas

Rahmawati, Septika (2017) Penelitian Tindakan Kelas. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img] PDF - Published Version
Download (885Kb)

    Abstract

    ABSTRACT This research was intended to improve: (1) student’s scientific attitude at class X MIA 2 of SMA Negeri 1 Surakarta through the application of Guided Inquiry Laboratory in the subject matter of the Fluid Static, (2) student’s high order thinking skills at class X MIA 2 of SMA Negeri 1 Surakarta through the application of Guided Inquiry Laboratory in the subject matter of the Fluid Static. This research used Classroom Action Research with Kemmis & Mc. Taggart model that was held in two cycles. Each cycle was started with preparation stage and continued implementation stage consist of planning, acting, observing, and reflecting. The research subject was X MIA 2 students of SMA Negeri 1 Surakarta which consisted of 34 students. While the object of research was the scientific attitude and high level thinking skills of students. The selection of objects in this research based on the results of preliminary observation indicated that scientific attitude and high level thinking skills students at class X MIA 2 of SMA Negeri 1 Surakarta was low.The data were collected through test, observation, interview, questionnaire and document review. The validity of the data in this research used triangulation techniques or methods. The technique of data analysis was used qualitative descriptive analysis refers to the Miles and Huberman analysis model and it was supported by quantitative data. Based on the study and data analysis of this classroom action research, it can be concluded that: (1) The application of Guided Inquiry Laboratory in learning the subject matter Fluid Static can improve student’s scientific attitude at class X MIA 2 of SMA Negeri 1 Surakarta in the academic year of 2015/2016. It was shown by the increase of observation result and questionnaire results from the first cycle to the second cycle. The six components of the scientific attitude had been reached the target achievement of the second cycle. (2) The application of Guided Inquiry Laboratory in learning the subject matter Fluid Static can improve student’s high order thinking skills at class X MIA 2 SMA Negeri 1 Surakarta in the academic year of 2015/2016. It was shown from the results of high order thinking skills tests has increased from the cycle I to cycle II. The third indicator of high order thinking skills had been reached the target in the second cycle. Keywords: Guided Inquiry Laboratory, Scientific Attitude, High Order Thinking Skills ABSTRAK Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bahwa: (1) Penerapan pembelajaran Guided Inquiry Laboratory dapat meningkatkan sikap ilmiah siswa kelas X MIA 2 SMA Negeri 1 Surakarta pada materi Fluida Statis. (2) Penerapan pembelajaran Guided Inquiry Laboratory dapat meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa kelas X MIA 2 SMA Negeri 1 Surakarta pada materi Fluida Statis. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas dengan model Kemmis dan Mc. Taggart yang dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus diawali tahap persiapan kemudian dilanjutkan tahap pelaksanaan siklus yang terdiri dari perencanaan tindakan, pelaksanaan tindakan, observasi, serta refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas X MIA 2 SMA Negeri 1 Surakarta sebanyak 34 siswa. Sedangkan objek penelitian adalah sikap ilmiah dan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa. Pemilihan objek dalam penelitian ini didasarkan pada hasil observasi awal yang menunjukkan bahwa siswa kelas X MIA 2 SMA Negeri 1 Surakarta memiliki sikap ilmiah dan kemampuan berpikir tingkat tinggi yang rendah. Data penelitian diperoleh melalui tes, observasi, wawancara, angket dan kajian dokumen. Validitas data dalam penelitian ini menggunakan triangulasi teknik atau metode. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis deskriptif kualitatif mengacu pada model analisis Miles dan Huberman yang didukung data kuantitatif. Berdasarkan hasil analisis data dan pembahasan dalam penelitian tindakan kelas ini dapat disimpulkan bahwa: (1) Penerapan pembelajaran Guided Inquiry Laboratory dalam pembelajaran Fisika materi pokok Fluida Statis dapat meningkatkan sikap ilmiah siswa kelas X MIA 2 SMA Negeri 1 Surakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Hal ini ditunjukkan dari peningkatan ketercapaian hasil observasi dan hasil angket dari Siklus I ke Siklus II. Keenam komponen sikap ilmiah telah mencapai target ketercapaian pada Siklus II. (2) Penerapan pembelajaran Guided Inquiry Laboratory dalam pembelajaran Fisika materi pokok Fluida Statis dapat meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa kelas X MIA 2 SMA Negeri 1 Surakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Hal ini ditunjukkan dari hasil tes kemampuan kemampuan berpikir tingkat tinggi yang mengalami peningkatan dari Siklus I ke Siklus II. Ketiga indikator kemampuan kemampuan berpikir tingkat tinggi juga telah mencapai target pada Siklus II. Kata kunci: Guided Inquiry Laboratory, Sikap Ilmiah, Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: Q Science > QC Physics
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
    Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Fisika
    Depositing User: Retno Andriani
    Date Deposited: 31 Mar 2017 14:47
    Last Modified: 31 Mar 2017 14:47
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/32961

    Actions (login required)

    View Item