Pick, List, Evaluate, Activate, Supply, End (PLEASE) Strategy: Teaching Writing Viewed from Students’ Self-Esteem (An Experimental Research at the Tenth Grade of SMAN 1 Tangen in the Academic Year of 2016/2017)

A, ARIEF EKO PRIYO (2017) Pick, List, Evaluate, Activate, Supply, End (PLEASE) Strategy: Teaching Writing Viewed from Students’ Self-Esteem (An Experimental Research at the Tenth Grade of SMAN 1 Tangen in the Academic Year of 2016/2017). Masters thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img] PDF - Published Version
Download (2167Kb)

    Abstract

    Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap apakah: (1) Strategi PLEASE lebih efektif daripada strategi RAFT untuk mengajar menulis; (2) Siswa yang memiliki penghargaan diri tinggi memiliki keterampilan menulis yang lebih baik daripada siswa yang memiliki penghargaan diri rendah; dan (3) Terdapat interaksi antara strategi mengajar dan penghargaan diri siswa dalam pengajaran menulis. Penelitian eksperimen ini dilaksanakan di kelas X SMAN 1 Tangen pada tahun akademik 2016/2017. Peneliti mengambil dua kelas dari kelas X MIPA sebagai sampel dengan menggunakan sampling acak kelompok. Satu kelas, kelas eksperimen, diajar dengan menggunakan strategi PLEASE. Kelas yang lain, kelas kontrol, diajar dengan menggunakan strategi RAFT. Tiap kelas dibagi menjadi dua kelompok yang terdiri dari siswa yang memiliki penghargaan diri tinggi dan siswa yang memiliki penghargaan diri rendah. Untuk mengumpulkan data, tes menulis dan kuesioner penghargaan diri dipergunakan. Data kemudian dianalisis dengan menggunakan Analisis Multifaktor Varians ANOVA 2 x 2 dan uji Tukey. Sebelum melakukan uji ANOVA, uji prasyarat seperti uji normalitas dan homogenitas dilakukan terlebih dahulu. Temuan penelitian ini dapat dinyatakan sebagai berikut: (1) Strategi PLEASE lebih efektif daripada strategi RAFT untuk mengajar menulis; (2) Siswa yang memiliki penghargaan diri tinggi memiliki keterampilan menulis yang lebih baik daripada siswa yang memiliki penghargaan diri rendah; dan (3) Terdapat interaksi antara strategi mengajar dan penghargaan diri siswa dalam pengajaran menulis. Temuan ini memberikan implikasi bahwa strategi PLEASE adalah sebuah strategi yang efektif untuk mengajar menulis kepada siswa kelas X SMAN 1 Tangen. Penelitian lebih lanjut dianjurkan untuk mengoptimalkan penggunaan strategi PLEASE dengan cara mengkombinasikannya dengan media ajar yang menarik. Penggunaan variabel atributif lainnya juga dianjurkan. Kata Kunci: desain faktorial, keterampilan menulis, penghargaan diri siswa, strategi PLEASE, strategi RAFT. This research is aimed to reveal whether: (1) PLEASE strategy is more effective than RAFT strategy to teach writing; (2) Students having high self-esteem have better writing skill than those having low self-esteem; and (3) There is an interaction between the teaching strategies and the students’ self-esteem in teaching writing. This experimental research was conducted at the tenth grade of SMAN 1 Tangen in the academic year of 2016/2017. The researcher took two classes from the tenth grade natural sciences classes as the sample by using cluster random sampling. One class, experimental class, was taught by using PLEASE strategy. Another class, control class, was taught by using RAFT strategy. Each class was divided into two groups consisting of students having high self-esteem and those having low self-esteem. To collect the data, writing test and self-esteem questionnaire were employed. The data were, then, analyzed by using Multifactor Analysis of Variance ANOVA 2 x 2 and Tukey test. Before conducting the ANOVA test, pre-requisite tests such as normality and homogeneity test were done. The findings of this research can be stated as follows: (1) PLEASE strategy is more effective than RAFT strategy to teach writing; (2) Students having high self-esteem have better writing skill than those having low self-esteem; and (3) There is an interaction between teaching strategies and students’ self-esteem in teaching writing. It implies that PLEASE strategy is an effective strategy to teach writing to the tenth grade students of SMAN 1 Tangen. Further researches are encouraged to optimize the use of PLEASE strategy by combining it with interesting teaching media. The use of other attributive variables are also encouraged. Keywords: factorial design, PLEASE strategy, RAFT strategy, students’ self-esteem, writing skill.

    Item Type: Thesis (Masters)
    Subjects: P Language and Literature > PE English
    Divisions: Pasca Sarjana
    Pasca Sarjana > Magister
    Pasca Sarjana > Magister > Pendidikan Bahasa Inggris - S2
    Depositing User: Fransiska Meilani f
    Date Deposited: 25 Mar 2017 16:23
    Last Modified: 25 Mar 2017 16:23
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/32421

    Actions (login required)

    View Item