PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN THINK TALK WRITE (TTW) UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI SISWA KELAS III SD NEGERI BADRAN NO. 123 SURAKARTA TAHUN AJARAN 2015/201

RAHMAWATI, INTAN (2016) PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN THINK TALK WRITE (TTW) UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI SISWA KELAS III SD NEGERI BADRAN NO. 123 SURAKARTA TAHUN AJARAN 2015/201. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img] PDF - Published Version
Download (285Kb)
    [img] PDF - Published Version
    Download (285Kb)

      Abstract

      Abstract: The aim of this research was to improve the poetry writing skill through Think Talk Write (TTW) learning strategy to the 3rd grade students of primary school of SDN Badran Number 123 Surakarta in the academic year of 2015/2016. The form of this research was Classroom Action Research (CAR). This research was carried out in two cycles. Each cycle consists of planning, action, observation, and reflection. The subject of this research is the 3rd grade which have 35 students. Data collecting technique of this research used observation, interview, test, and documentation. Data validity of this research was tested using source and technique triangulation. Data analysis technique of this research used interactive analysis, it consist of data collection, data reduction, data display, and conclusion. The conclusion of this research is the implementation of Think Talk Write (TTW) learning strategy can improve the poetry writing skill on the 3rd grade students of primary school of SDN Badran Number 123 Surakarta in the academic year of 2015/2016. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan keterampilan menulis puisi melalui strategi pembelajaran Think Talk Write (TTW) pada siswa kelas III SD Negeri Badran No. 123 Surakarta tahun ajaran 2015/2016. Bentuk penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas III yang berjumlah 35 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, tes dan dokumentasi. Teknik uji validitas data dalam penelitian ini menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah model interaktif yang terdiri dari pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Simpulan penelitian ini adalah penerapan strategi pembelajaran Think Talk Write (TTW) dapat meningkatkan keterampilan menulis puisi siswa kelas III SD Negeri Badran No. 123 Surakarta tahun ajaran 2015/2016. Kata kunci: keterampilan menulis puisi, srategi pembelajaran, Think Talk Write (TTW).

      Item Type: Thesis (Other)
      Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
      Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
      Depositing User: Yanny Wulandari
      Date Deposited: 19 Nov 2016 20:57
      Last Modified: 19 Nov 2016 20:57
      URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/29306

      Actions (login required)

      View Item