PENINGKATAN NILAI KARAKTER BANGSA PADA PEMBELAJARAN IPS TENTANG PERJUANGAN KEMERDEKAAN MELALUI MEDIA AUDIO VISUAL DI KELAS V SDN DADAPSARI SURAKARTA TAHUN AJARAN 2015/2016

Elsa Riska, Fitria (2016) PENINGKATAN NILAI KARAKTER BANGSA PADA PEMBELAJARAN IPS TENTANG PERJUANGAN KEMERDEKAAN MELALUI MEDIA AUDIO VISUAL DI KELAS V SDN DADAPSARI SURAKARTA TAHUN AJARAN 2015/2016. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img] PDF - Published Version
Download (389Kb)

    Abstract

    Abstract: The aim of this research was to improve the character values through Audio Visual media of 5th grade students of Dadapsari No. 129 Surakarta Elementary School in the academic year of 2015/2016. This research was showed into a Classroom Action Research (CAR) with cycles model. This research was conduct in three cycles, in each cycle consist of planning, implementing, observation, and reflection. The subjects of this research were the teacher and students of 5th grade in Dadapsari No. 129 Surakarta Elementary School. The technique of data collecting was done by observation, interview, documentation, and questionaire. The data validating were used sources triangulation and technique triangulation. The data analyzing technique was used interactive analysis model. The result of this research was show the implementation of Audio Visual media can improve the character’s value (tolerance, discipline, curiosity, love of country, and responsibility). The improvement shown by frequency attainment of character’s value in begin to develop/high and cultured/very high categories. On the precycle, frequency attainment of character’s value in begin to develop and cultured categories as much as 13 students (36,11%). On the first cycle, increased to 20 students (55,56%). On the second cycle, increased to 28 students (77,78%). On the third cycle, increased to 32 students (88,89%). The conclusion was implementation of Audio Visual media can improve the nation character’s value in social science learning about the independence struggle at 5th grade students of Dadapsari Surakarta Elementary School in the academic year 2015/2016. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan nilai karakter melalui media Audio Visual pada siswa kelas V SD Negeri Dadapsari No. 129 Surakarta tahun ajaran 2015/2016. Penelitian ini berbentuk penelitian tindakan kelas (PTK) dengan model siklus. Penelitian ini dilaksanakan dalam tiga siklus, tiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah guru dan siswa kelas V SD Negeri Dadapsari No. 129 Surakarta. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, dokumentasi, dan angket. Teknik uji validitas data menggunakan teknik triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan media Audio Visual dapat meningkatkan nilai karakter (toleransi, disiplin, rasa ingin tahu, cinta tanah air,dan tanggung jawab). Hal ini dapat dilihat pada frekuensi siswa yang mencapai nilai karakter kategori berkembang/tinggi dan sudah membudaya/sangat tinggi. Pada prasiklus frekuensi siswa yang mencapai nilai karakter kategori mulai berkembang dan membudaya sebanyak 13 siswa (36,11%). Pada siklus I meningkat menjadi 20 siswa (55,56%). Pada siklus II meningkat menjadi 28 siswa (77,78%). Pada siklus III meningkat menjadi 32 siswa (88,89%). Simpulan penelitian ini adalah penggunaan media Audio Visual meningkatkan nilai karakter bangsa pada pembelajaran IPS tentang perjuangan kemerdekaan di kelas V SD Negeri Dadapsari Surakarta tahun ajaran 2015/2016. Kata Kunci: nilai karakter bangsa, media Audio Visual, pembelajaran IPS

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Yanny Wulandari
    Date Deposited: 19 Nov 2016 13:45
    Last Modified: 19 Nov 2016 13:45
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/29298

    Actions (login required)

    View Item