PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE PAIR CHECKS UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENYELESAIKAN SOAL CERITA PECAHAN (Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas IV SDN Sondakan No.11 Tahun Ajaran 2015/2016

W, DIYAH AYU (2016) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE PAIR CHECKS UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENYELESAIKAN SOAL CERITA PECAHAN (Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas IV SDN Sondakan No.11 Tahun Ajaran 2015/2016. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img] PDF - Published Version
Download (635Kb)

    Abstract

    ABSTRACT The purpose of this research is to improve the student’s capability in solving story problem of fraction through cooperative learning model type Pair Checks at fourth Grade Student’s of primary school Sondakan No.11 in the Academic Year of 2015/2016. The research is a Classroom Action Research (CAR) with consist of two cycles. Every cycle consist of four phases, planning, acting, observing, and reflecting. The subject of this research were the fourth grade students of primary school Sondakan No.11, amount 27 students, there are 8 male students and 19 female students. The techniques of data collection use observation, interview, test, and documentation. The techniques of data validation use triangulation of source and triangulation of technique. Data analysis of use interactive analysis model. The result of this research shows that the student’s capability in solving story problem of fraction can be increase through application of a cooperative learning model type Pair Checks, at the fourth grade student’s of primary school Sondakan No.11. The improvement can be proven by the increasing of student’s classical completeness from pre-action, cycle I, and cycle II. In the pre-action, classical completeness reached 33,33% or 9 from 27 students, in the cycle I classical completeness reached 70,37% or 19 from 27 students, and in the cycle II classical compelteness reached 88,89% or 24 from 27 students. The average of calssroom score were increase too, in the pre-action average classroom score reached 58,87; in the cycle I reached 69,91, and in the cycle II reached 81,74. The conclusion of the research is the applying of cooperative learning model type Pair Checks could increase the student’s capability in solving story problem of fraction at the fourth grade student’s of primary school Sondakan No.11 in the academic year of 2015/2016. Key Words : Pair Checks, capability, story problem of fraction ABSTRAK Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan menyelesaikan soal cerita pecahan melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Pair Checks pada siswa kelas IV SDN Sondakan No. 11 tahun ajaran 2015/2016. Bentuk penelitian ini Penelitian Tindakan Kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus. Tiap siklus terdiri dari empat tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV yang terdiri dari 8 siswa laki-laki dan 19 siswa perempuan. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, tes, dan dokumentasi. Teknik uji validitas data menggunakan teknik triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis data interaktif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan menyelesaikan soal cerita pecahan dapat meningkat melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Pair Checks pada siswa kelas IV SDN Sondakan No.11. Peningkatan tersebut dapat dibuktikan dengan meningkatnya ketuntasan klasikal siswa mulai dari pratindakan, siklus I, dan siklus II. Pada pratindakan ketuntasan klasikal siswa mencapai 33,33% atau sebanyak 9 siswa dari 27 siswa tuntas, pada siklus I tingkat ketuntasan klasikal mencapai 70,37% atau sebanyak 19 siswa dari 27 siswa tuntas, pada siklus II mencapai 88,89% atau 24 siswa dari 27 siswa tuntas. Nilai rata-rata kelas juga mengalami peningkatan, pada pratindakan nilai rata-rata kelas mencapai 58,87; pada siklus I mencapai 69,91; dan pada siklus II mencapai 81,74. Simpulan penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Pair Checks dapat meningkatkan kemampuan menyelesaikan soal cerita pecahan pada siswa kelas IV SDN Sondakan No. 72 tahun ajaran 2015/2016. Kata Kunci : Pair Checks, kemampuan, soal cerita pecahan

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
    L Education > LG Individual institutions (Asia. Africa)
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Mujahid Zenul
    Date Deposited: 06 Nov 2016 11:17
    Last Modified: 06 Nov 2016 11:17
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/28363

    Actions (login required)

    View Item