Penerapan Teknik Learning Cell untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Tentang Mengenal Sistem Pemerintahan Pusat (pada Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Pule Wonogiri Tahun Ajaran 2015/2016)

AZIS, MUHAJIRIN (2016) Penerapan Teknik Learning Cell untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Tentang Mengenal Sistem Pemerintahan Pusat (pada Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Pule Wonogiri Tahun Ajaran 2015/2016). Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img] PDF - Published Version
Download (2725Kb)

    Abstract

    Abstract: The purpose of this research was to improve comprehension concept about identify a system central government in the fourth grade students of SDN 1 Pule Wonogiri in the academic year 2015/2016 through the Learning Cell Technique. The type of the research was classroom action research. It carried out in two cycles. Every cycle consist of four steps. They were planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this research were students of SDN 1 Pule as many as 27 students, teacher of SDN 1 Pule Wonogiri, learning process and dokuments. The data of this research were collected from the teacher and the students. The data collecting techniques were observation, interview, documentation, and test. The data validity techniques were instrument contents validity, the triangulation of resource, and the triangulation of technique. The data analysis technique was interactive analysis data.. The results of the pretest showed that the comprehension concept identify a system central government only reach 30,43% completeness. In the first cycle, the class completeness is 62,97% and 88,89% in cycle II. The conclusion of the research was Learning Cell technique could be improve the comprehension concept identify a system central government on the students in grade IV of SDN 1 Pule Wonogiri Academic year 2015/2016. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman konsep mengenal sistem pemerintahan pusat pada siswa kelas IV SDN 1 Pule Wonogiri tahun ajaran 2015/2016 melalui penerapan teknik Learning Cell. Bentuk penelitian ini penelitian tindakan kelas. Dilaksanakan dalam dua siklus. Tiap siklus terdiri dari empat tahap. Setiap siklus melalui kegiatan perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa yang berjumlah 27 di SDN 1 Pule Wonogiri, guru SDN 1 Pule Wonogiri, proses pembelajaran, dan dokumen-dokumen. Sumber data berasal dari guru dan siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah hasil observasi, wawancara, dokumentasi, dan tes. Validitas data yang digunakan adalah validitas isi instrumen, triangulasi sumber data dan triangulasi teknik. Analisis data menggunakan teknik analisis interaktif. Hasil pretest menunjukkan persentase ketuntasan siswa kelas hanya sebesar 30,43%. Pada siklus I, persentase ketuntasan kelas 62,97%, dan siklus II 88,89%. Simpulan penelitian ini adalah penerapan teknik Learning Cell dapat meningkatkan pemahaman konsep mengenal sistem pemerintahan pusat pada siswa kelas IV SDN 1 Pule Wonogiri tahun ajaran 2015/2016. Kata Kunci: Teknik Learning Cell, Mengenal Sistem Pemerintahan Pusat, PKn

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Yanny Wulandari
    Date Deposited: 03 Nov 2016 21:29
    Last Modified: 03 Nov 2016 21:29
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/28243

    Actions (login required)

    View Item