REMEDIASI PEMBELAJARAN FISIKA MELALUI MODEL DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KOGNITIF SISWA MATERI POKOK ALAT OPTIK KELAS X DI SMA N 1 ANDONG

ANWARI, AAN ASMUL (2016) REMEDIASI PEMBELAJARAN FISIKA MELALUI MODEL DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KOGNITIF SISWA MATERI POKOK ALAT OPTIK KELAS X DI SMA N 1 ANDONG. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF
Download (195Kb) | Preview

    Abstract

    ABSTRACT The objectives of this research are (1) to improve the cognitive ability of Class X MIA 1 SMA N 1 Andong students through the remediation of learning physics model of discovery learning in optical, This is a classroom action research with Kurt Lewin model which was conducted in two cycles. Each cycle consists of planning, implementing action, observation, and reflection. The subjects of this research were the students of Class X MIA 1 SMA N 1 Andong which consists of 32 students. The techniques of collecting data of this research are document studies, pre-test & post-test, observation, and interview. The techniques of analyzing data are quantitative and qualitative method. Based on data analysis and discussion on this research, it can be concluded that: (1) the remediation learning model of discovery learning in optical can improve the cognitive ability of students of Class X MIA 1 SMA N 1 Andong. The improvement can be seen from the number of students who met the cognitive passing grade in the cycle I. In cycle I there were 78,13% of the student met the cognitive passing grade. Keywords: Model Discovery Learning, Optical ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan kognitif siswa kelas X MIA 1 SMA N 1 Andong melalui model pembelajaran Discovery Learning pada materi Alat Optik. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) dengan model Kurt Lewin yang dilaksanakan dalam satu siklus. Setiap siklus terdiri dari tahap perencanaan tindakan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas X MIA 1 SMA N 1 Andong Tahun Pelajaran 2014/2015 sebanyak 32 siswa. Data diperoleh melalui kajian dokumen, pre-test & post-test, observasi dan wawancara. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis data kuantitatif dan kualitatif. Berdasarkan analisis data dan pembahasan dalam penelitian ini dapat disimpulkan bahwa: model pembelajaran Discovery Learning pada materi Alat Optik dapat meningkatkan kemampuan kognitif siswa kelas X MIA 1 SMA N 1 Andong. Hal ini dapat dilihat dari persentase ketuntasan kemampuan kognitif siswa pada satu siklus sebesar 78,13%. Kata kunci: Model Discovery Learning, Alat Optik

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: Q Science > QC Physics
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
    Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Fisika
    Depositing User: fransiska siska meilani
    Date Deposited: 29 Jan 2016 11:44
    Last Modified: 29 Jan 2016 11:44
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/23441

    Actions (login required)

    View Item