Upaya peningkatan kemampuan membaca permulaan bahasa indonesia dengan metode drill pada siswa kelas II Tunagrahita SDLB Negeri Blora semester II Tahun Pelajaran 2009/2010

M a r i j a h , M a r i j a h (2010) Upaya peningkatan kemampuan membaca permulaan bahasa indonesia dengan metode drill pada siswa kelas II Tunagrahita SDLB Negeri Blora semester II Tahun Pelajaran 2009/2010. Other thesis, UNS.

[img] PDF
Download (188Kb)

    Abstract

    Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan kemampuan membaca permulaan bahasa Indonesia melalui metode drill pada siswa kelas II tunagrahita SDLB Negeri Blora semester II tahun pelajaran 2009/2010. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yaitu penelitian yang dilakukan oleh guru di kelas tempat mengajar, dengan penekanan pada penyempurnaan atau peningkatan praktik dan proses dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Subyek penelitian ini adalah seluruh siswa tunagrahita kelas II semester II SDLB Negeri Blora tahun pelajaran 2009/2010 yang berjumlah 5 siswa. Teknik analisis data digunakan analisis komparatif, artinya peristiwa/kejadian yang timbul dibandingkan kemudian dideskripsikan ke dalam suatu bentuk data penilaian yang berupa nilai membaca permulaan. Dari prosentase dideskripsikan kearah kecenderungan tindakan guru dan reaksi serta hasil belajar siswa. Berdasarkan hasil pengolahan data dari pelaksanaan tindakan kelas pembelajaran membaca permulaan melalui metode drill pada siswa tunagrahita kelas II SDLB Negeri Blora yang telah dilaksanakan dapat ditarik kesimpulan bahwa metode drill dapat meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa tunagrahita kelas II SDLB Negeri Blora semester II tahun pelajaran 2009/2010. The aim of this study is to know the ability increasing to read the beginning of Indonesian by drilling method on the second year mentally retarded students in SDLB Negeri Blora Semester II in the school year 2009/2010. The approach used in this study is Class Action Research (CAR). It is a study done by teacher in the class where he or she teaches by stressing on perfectness or increasing practice in teaching Indonesian. The subject of this study is all of mentally retarded Class II students Semester II in SDLB Negeri Blora in the school year 2009/2010 that consisting of 5 students. This study uses comparative analysis technique, it means that action/happening that happens is compared then described in the form of evaluation data that is the value of the beginning reading. From the percentage it is described toward the tendency of teacher’s action and reaction as well as the students’ study achievement. Based on the result of processing data of implementation of class action, teaching the beginning of reading by drilling method on the second year mentally retarded students in SDLB Negeri Blora that has been done, it can be concluded that drilling method can increase the ability of reading the beginning of the second year mentally retarded students in SDLB Negeri Blora semester II in the school year 2009/2010.

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: UNSPECIFIED
    Depositing User: danny
    Date Deposited: 25 Nov 2010 19:09
    Last Modified: 25 Nov 2010 19:09
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/209

    Actions (login required)

    View Item