PENINGKATAN KEMAMPUAN APRESIASI PUISI BEBAS DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE COOPERATIVE INTEGRETED READING AND COMPOSITION (C I R C) PADA SISWA KELAS V SDN SOCO 01 NGAWI TAHUN AJARAN 2011/2012

Priambodo, Dimas Avix (2013) PENINGKATAN KEMAMPUAN APRESIASI PUISI BEBAS DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE COOPERATIVE INTEGRETED READING AND COMPOSITION (C I R C) PADA SISWA KELAS V SDN SOCO 01 NGAWI TAHUN AJARAN 2011/2012. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (213Kb) | Preview

    Abstract

    The purpose in this research is to increase ability of freedom poetry appreciation with cooperative learning model CIRC type grade V student’s in SDN Soco 01 Ngawi academic year 2011/2012 by make a group, provide discourse or clipping, cooperating, presentation, and conclusion. Method that used in this research is class action research (CAR) as much as two cycle that is six meetings. Every cycle consist of three times meetings. This research prosedur consist of four stages that are planning, action execution, observation, and reflection. The subjects in this research is the fifth grade students of SDN Soco 01 Ngawi academic year 2011/2012 as much as 16 student that consist of 9 men students and7 woman students. The data collecting technique that used is observation, interview, questionnaire and test. The data validity that used is triangulating data and triangulating method. The data analysis technique that used is interactive model and discriptive comparative. Result of this research showed that there is improvement of ability of freedom poetry appreciation, after implementing the classroom action research with cooperative learning models CIRC type. The improvement of the average ability of freedom poetry appreciation that is: in beginning condition is 65, then in the first cycle increase to became 75, and in the second cycle increase again to became 78. Before carried out, student that get value ability of freedom poetry appreciation achieves KKM ≥70 as much as 7 students (43,75%), in the first cycle is 10 student (62,5%), and in the second cycle increase to became 14 students (87,5%). Concluded of this research is cooperative learning models CIRC type can be used to increase ability of freedom poetry appreciation in the fifth grade students of SDN Soco 01 on academic year 2011/2012. Keyword : make a group, provide discourse or clipping, cooperating, presentation, and conclusion. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan apresiasi puisi bebas dengan model pembelajaran Kooperatif tipe CIRC pada siswa kelas V SD Negeri 01 Soco tahun ajaran 2011/2012 dengan membentuk kelompok, memberikan wacana/kliping, bekerja sama, mempresentasikan, menyimpulkan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) sebanyak dua siklus yaitu empat kali pertemuan. Setiap siklus terdiri dari dua kali pertemuan. Prosedur penelitian ini terdiri dari empat tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas V SD Negeri 01 Soco tahun ajaran 2011/2012 sebanyak 16 siswa yang terdiri dari 9 siswa laki-laki dan 7 siswa perempuan. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, angket dan tes. Validitas data yang digunakan adalah triangulasi data dan triangulasi metode. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis interaktif dan diskriptif komparatif. Hasil penelitian menunjukkan ada peningkatan apresiasi puisi bebas setelah diadakan tindakan kelas dengan model pembelajaran kooperatif tipe CIRC. Peningkatan rata-rata apresiasi puisi bebas tersebut yaitu: pada keadaan awal adalah 65 kemudian meningkat pada siklus I menjadi 75 dan pada siklus II meningkat menjadi 78. Sebelum dilaksanakan penelitian, siswa yang memperoleh nilai apresiasi puisi bebas yang mencapai KKM ≥70 sebanyak 7 siswa (43,75%), pada siklus I menjadi 10 siswa (62,5%), dan pada siklus II meningkat menjadi 14 siswa (87,5%). Simpulan dari penelitian ini adalah penerapan model pembelajaran Kooperatif tipe CIRC dapat digunakan untuk meningkatkan kemampuan apresiasi puisi bebas siswa kelas V SD Negeri 01 Soco Tahun Ajaran 2011/2012. Kata kunci : membentuk kelompok, memberikan wacana/kliping, bekerja sama, mempresentasikan, menyimpulkan.

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Nur Anisah
    Date Deposited: 10 May 2014 19:21
    Last Modified: 10 May 2014 19:21
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/16003

    Actions (login required)

    View Item