PELAKSANAAN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS KELAS AKSELERASI DI SMP PANGUDI LUHUR DOMENICO SAVIO SEMARANG

Wijayanto, IG (2013) PELAKSANAAN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS KELAS AKSELERASI DI SMP PANGUDI LUHUR DOMENICO SAVIO SEMARANG. Masters thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (464Kb) | Preview

    Abstract

    The purposes of this study are: (1) to know about planning of English learning for accelerated class; (2) to know about the implementation of English learning for accelerated class; (3) to understand the supporting and resisting factors of English learning for accelerated class; and (4) to describe the evaluation and result of English learning for accelerated class. This methodology research is a qualitative research with ethnography design. For the method of collecting data, it uses snowball interview, observation, and documentation. The data analysis uses an interactive model of analysis. The results of the research show that: (1) planning of English learning at accelerated class was done thoroughly. Students prepared themselves to start learning such as preparing vocabulary. Teacher prepared several aspects of learning such as Lesson Plan, instructional material, instructional media, evaluation tools and character values. The Lesson Plan prepared had a shortened time for learning, and the material chosen was the essence of material. (2) The implementation of English learning for accelerated class contained several methods and media for delivering reading, writing, and speaking materials. Teacher started learning activity by giving a fun activity such as singing the class yells. Methods used for this class included three phase technique and task-based language teaching. The media used were computer, LCD, PowerPoint, Tape Recorder, Film, Video, and so forth. (3) For the resisting factors of English learning at accelerated class, it comes from the human resource and also the physical factors. Differences in students’ character, such as selfish and arbitrary, make learning less than optimal. Many tasks of teachers sometimes make them feeling stressed and unable to attend class. There were some facilities needed to be improved such as LCD and students’ lockers. (4) Evaluation of English learning for accelerated class at SMP PL Domenico Savio was same with other regular classes, but its time was more quickly. The written and practical tests become the routine agenda for evaluating English learning aspects such as reading, writing, speaking, and listening. The nation character value was also the evaluation aspect carried out by observation and interview. The evaluation had a result that students were able to achieve KKM of 7.5 with a range of value between 80 to 100. Students had a motivation to be better so they rarely follow the remedial activity. Penelitian ini bertujuan untuk (1) Untuk mendeskripsikan perencanaan pembelajaran bahasa Inggris kelas akselerasi; (2 Untuk mendeskripsikan pelaksanaan pembelajaran bahasa Inggris kelas akselerasi; (3) Untuk mendeskripsikan faktor pendukung dan penghambat pembelajaran bahasa Inggris kelas akselerasi. (4) Untuk mendeskripsikan evaluasi dan hasil pembelajaran bahasa Inggris kelas akselerasi. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan rancangan etnografi. metode pengumpulan data menggunakan wawancara snawball, observasi, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan model analisis interaktif. Hasil penelitian menunjukkan: (1) Perencanaan pembelajaran bahasa Inggris di kelas akselerasi dilakukan secara menyeluruh. Siswa menyiapkan diri untuk memulai pembelajaran seperti menyiapkan vocabulary. Guru menyiapkan beberapa aspek sepeti RPP, materi, bahan ajar, setting tempat, media pembelajaran, alat evaluasi dan nilai karakter. RPP yang disiapkan guru menunjukkan alokasi waktu yang dipersingkat, sedangkan untuk materi lebih dipilih materi yang esensi. (2) Pelaksanaan pembelajaran bahasa inggris kelas akselerasi dikemas dengan berbagai metode dan media untuk penyampaian materi reading, writing, listening, dan speaking. Guru memulai dengan kegiatan yang menyenangkan seperti mengajak siswa untuk menyanyikan yel-yel kelas. Metode yang digunakan seperti metode hree phase technique dan task based language teaching. Media yang digunakan dalam menyampaikan materi adalah komputer, LCD, powerpoint, tape recorder, film, video dan lain sebagainya. (3) Faktor penghambat pembelajaran bahasa inggris di kelas akselerasi SMP PL domenico Savio berasal dari faktor SDM dan juga faktor fisik. Perbedaan karakter siswa menjadikan pembelajaran kurang optimal seperti sikap siswa yang egois dan semena-mena. Tugas guru yang banyak kadang menjadikan guru stress dan tidak dapat hadir dikelas. Ada beberapa fasilitas yang perlu diperbaiki seperti LCD dan juga loker siswa yang sudah waktunya untuk diganti. (4) Evaluasi pembelajaran bahasa Inggris kelas akselerasi di SMP PL Pangudi Luhur sama dengan kelas regular hanya waktunya lebih cepat. Tes tertulis dan praktik menjadi agenda rutin pelaksanaan evaluasi dengan aspek penilaian meliptui kemampuan reading, writing, speaking, dan listening. Nilai karakter bangsa juga menjadi aspek penilaian yang dilakukan melalui observasi dan wawancara. Hasil penilaian menunjukkan bahwa siswa mampu mencapai nilai KKM 7.5 dengan rentang nilai antara 80 hingga 100. Siswa termotivasi untuk menjadi yang lebih baik sehingga jarang mengikuti kegiatan remedial.

    Item Type: Thesis (Masters)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Pasca Sarjana > Magister
    Depositing User: Prima Adi Pradana
    Date Deposited: 10 May 2014 18:53
    Last Modified: 10 May 2014 18:53
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/15971

    Actions (login required)

    View Item