HUBUNGAN ANTARA KEMATANGAN EMOSI DAN PENYESUAIAN SOSIAL DENGAN ALIENASI PADA SISWI SMP ISLAM TERPADU IHSANUL FIKRI BOARDING SCHOOL MAGELANG

Ningrum, Winda Kartika (2013) HUBUNGAN ANTARA KEMATANGAN EMOSI DAN PENYESUAIAN SOSIAL DENGAN ALIENASI PADA SISWI SMP ISLAM TERPADU IHSANUL FIKRI BOARDING SCHOOL MAGELANG. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF (alienasi, kematangan emosi, penyesuaian sosial, boarding school) - Published Version
Download (692Kb) | Preview

    Abstract

    Alienation is a condition when people feel estrange and insignificant in the social environment. The high emotional maturity and social adjustment will help to reduce the alienation level among the schoolgirls of boarding school who are considered face the various social conditions that potentially cause alienation. The purpose of this research is to find out: 1) the relationship of emotional maturity and social adjustment with alienation; 2) the relationship of emotional maturity to alienation; 3) the relationship of social adjustment to alienation among the schoolgirls of SMP IT Ihsanul Fikri Boarding School Magelang. The population of this research was schoolgirls of SMP Islam Terpadu Ihsanul Fikri Boarding School Magelang class VII and VIII which amounts to 5 classes. The sample consisted of 2 classes of class VII and a class of class VIII. The sampling technique used cluster sampling. Measuring instruments were compiled by researcher, they were Alienation Scale that consisted of 28 items with reliability coefficient of 0.872; Emotional Maturity Scale that consisted of 29 items with reliability coefficient of 0.863, and Social Adjustment Scale that consistied of 30 items with reliability coefficient of 0.912. The result of multiple linear regression analysis showed that the correlation coefficient (R) was 0,788, p=0.000 (p<0,05) and Fstatistic=72,084>Ftab=3,95. These results meaned that there is a very significant relationship between emotional maturity and social adjustment to alienation in schoolgirls. Partial correlation analysis showed that there was a moderate negative relationship between the emotional maturity to alienation with correlation coefficient (r) of -0,467 and also showed that there was a moderate negative relationship between social adjustment to alienation with correlation coefficient (r) of -0,533. The R 2 (R Square) value was 0.621 or 62,1% consisted of the effective contribution value of emotional maturity to alienation of 27,6% and the effective contribution value of social adjustment to alienation of 34,5%. Alienasi merupakan suatu kondisi individu merasa terasing dan tidak berarti di lingkungan sosial. Tingginya kematangan emosi dan penyesuaian sosial akan membantu menurunkan tingkat alienasi pada siswi boarding school yang dianggap menghadapi berbagai kondisi sosial yang berpotensi menimbulkan alienasi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1) hubungan antara kematangan emosi dan penyesuaian sosial dengan alienasi; 2) hubungan antara kematangan emosi dengan alienasi; 3) hubungan antara penyesuaian sosial dengan alienasi pada siswi SMP IT Ihsanul Fikri Boarding School Magelang. Populasi dalam penelitian ini adalah siswi SMP IT Ihsanul Fikri Boarding School Magelang kelas VII dan VIII yang berjumlah 5 kelas. Sampel penelitian sebanyak 3 kelas, yaitu 2 kelas VII dan 1 kelas VIII. Sampling menggunakan cluster sampling. Alat ukur yang digunakan disusun sendiri oleh peneliti yaitu Skala Alienasi yang terdiri dari 28 aitem dengan koefisien reliabilitas 0,872; Skala Kematangan Emosi yang terdiri dari 29 aitem dengan koefisien reliabilitas 0,863; dan Skala Penyesuaian Sosial yang terdiri dari 30 aitem dengan koefisien reliabilitas 0,912. Berdasarkan hasil analisis regresi linear berganda diperoleh nilai koefisien korelasi (R) sebesar 0,788; p=0,000 (p<0,05) dan Fhitung=72,084>Ftabel=3,95. Hasil tersebut berarti bahwa ada hubungan yang signifikan antara kematangan emosi dan penyesuaian sosial dengan alienasi pada siswi. Secara parsial menunjukkan ada hubungan negatif yang sedang antara kematangan emosi dengan alienasi pada siswi dengan koefisien korelasi (r) sebesar -0,467 dan menunjukkan ada hubungan negatif yang sedang antara penyesuaian sosial dengan alienasi pada siswi dengan koefisien korelasi (r) sebesar -0,533. Nilai R 2 (R Square) sebesar 0,621 atau 62,1% terdiri atas sumbangan efektif kematangan emosi terhadap alienasi sebesar 27,6% dan sumbangan efektif penyesuaian sosial terhadap alienasi sebesar 34,5%.

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: H Social Sciences > HM Sociology
    L Education > LG Individual institutions (Asia. Africa)
    Divisions: Fakultas Kedokteran
    Depositing User: Vignasari Kokasih
    Date Deposited: 10 May 2014 05:37
    Last Modified: 10 May 2014 05:37
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/15700

    Actions (login required)

    View Item