“PENINGKATAN HASIL BELAJAR PKn TENTANG KEBEBASAN BERORGANISASI MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA KELAS V SD NEGERI II LUMBUNGKEREP, WONOSARI, KLATEN TAHUN AJARAN 2011/2012”

ERVIANA, NILA (2013) “PENINGKATAN HASIL BELAJAR PKn TENTANG KEBEBASAN BERORGANISASI MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING PADA KELAS V SD NEGERI II LUMBUNGKEREP, WONOSARI, KLATEN TAHUN AJARAN 2011/2012”. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF (Problem Based Learning , Kebebasan Berorganisasi.) - Published Version
Download (307Kb) | Preview

    Abstract

    The purpose of this research is to improve learning outcomes PKn Civics on freedom of association with the model of learning problem -based learning in the fifth grade students of SDN II Lumbungkerep, Wonosari, Klaten school year 2011/2012. This study is an action research cl ass that contains lines of inquiry includes four stages, starting from planning, implementation, observation, and reflection. T he four stages of a cycle. This study took place in two cycles. Data collection techniques in this study is, interviews,observati on, testing and documentation. The data analysis technique used is interactive analysis model, the relationship between the three components are: data reduction, data presentation, and conclusion or verification. The results showed that the use of problem -based learning model learning can improve learning outcomes PKn on freedom of association Civics class V student of SDN SDN II Lumbungkerep, Wonosari, Klaten school year 2011/2012. This is evident with the increase of student learning outcomes before and a fter implementation of the action. At the pre -action value by an average of 62.6 in the first cycle increased to 76.75 and the second cycle increased to 80.1. As for the percentage of students according to criteria exhaustiveness exhaustiveness Minimal (KKM) is 70, while students who pass the pre -action as much as 7 students or 35% of the total 20 students. In the first cycle the percentage of mastery learning students showed an increase of 15 students or 75% of the total 20 students. In the second cycle the percentage of mastery learning students again showed an increase of 17 students or 85% of the total 20 students. Based on these results, it was concluded that the model of learning problem based learning can improve learning outcomes PKn Civics on freedo m of association in class V SDN II Lumbungkerep, Wonosari, Klaten school year 2011/2012. Tujuan penelitian ini adalah u ntuk meningkatkan hasil belajar PKn tentang kebebasan berorganisasi dengan model pembelajaran Problem Based Learning pada siswa kelas V SDN II Lumbungkerep, Wonosari, Klaten tahun ajaran 2011/2012 Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas yang berisi al ur penelitian meliputi empat tahap, dimulai dari perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Empat tahapan tersebut membentuk siklus. Penelitian ini berlangsung dalam dua siklus. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah ,wawancara, observasi, tes dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif, yaitu keterkaitan antara tiga komponen antara lain: reduksi data, sajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peng gunaan model pembelajaran Problem Based Learning dapat meningkatkan hasil belajar PKn tentang kebebasan berorganisasi siswa kelas V SDN SDN II Lumbungkerep, Wonosari, Klaten tahun ajaran 2011/2012. Hal ini terbukti dengan meningkatnya hasil belajar siswa dari sebelum dan sesudah dilaksanakannya tindakan. P ada saat pra tindakan nilai rata-rata sebesar 62,6 pada siklus I meningkat menjadi 76,75 dan pada siklus II meningkat menjadi 80,1. Sedangkan untuk p ersentase ketuntasan siswa menurut Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) yaitu 70, pada saat pra tindakan sisw a yang tuntas sebanyak 7 siswa atau 35% dari jumlah keseluruhan 20 siswa. Pada siklus I persentase ketuntasan belajar siswa menunjukkan peningkata n sebanyak 15 siswa atau 75% dari jumlah keseluruhan 20 siswa. Pada siklus II p ersentase ketuntasan belajar siswa kembali menunjukkan peningkatan sebanyak 1 7 siswa atau 85% dari jumlah keseluruhan 20 siswa. Berdasarkan hasil penelitian, disimpulkan bahwa model pembelajaran Problem Based Learning dapat meningkatkan hasil belajar PKn tentang kebebasan berorganisasi pada kelas V SDN II Lumbungkerep, Wonosari, Klaten tahun ajaran 2011/2012.

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    L Education > LC Special aspects of education > LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
    Depositing User: Vignasari Kokasih
    Date Deposited: 10 May 2014 05:27
    Last Modified: 10 May 2014 05:27
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/15694

    Actions (login required)

    View Item