PEMBELAJARAN KREATIF UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MENGARANG SISWA KELAS IV SD BIRRUL WALIDAIN MUHAMMADIYAH SRAGEN (Penelitian Tindakan Kelas Siswa IVC SD Birrul Walidain Muhammadiyah Sragen)

RATNANINGSIH, JULIANTI (2013) PEMBELAJARAN KREATIF UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MENGARANG SISWA KELAS IV SD BIRRUL WALIDAIN MUHAMMADIYAH SRAGEN (Penelitian Tindakan Kelas Siswa IVC SD Birrul Walidain Muhammadiyah Sragen). Masters thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF (pembelajaran kreatif, modifikasi pembelajaran.) - Published Version
Download (596Kb) | Preview

    Abstract

    This research aims to improve the achievement learning writing at the fourth grade c of students Birrul Walidain Muhammadiyah Sragen in the academic year 2011/2012, measuring the effectiveness of creative learning to improve the achievement learning writing, to measure the advantages and disadvantages of creative learning. Creative learning here is a modification of learning writing that includes modifications content, process, product, and environment. This research is the classroom action research. Data collecting instrument includes writing test, writing evaluation guidelines, semi structured observation guidelines, audio record, documentation, daily journal. Quantitative data analysis using analysis descriptive, while analysis of data qualitative using qualitative analysis of constant comparative. Based on the results of the research creative learning can be inferred: to improve the achievement learning writing, as well as the value of Indonesian, change the attitude of less support becomes an attitude in support of learning, Stimulate the students “hidden” ability (as the leadership, creativity, fighting resources). The advantages of this creative learning are: students learning modalities stimulated, students multiple intelligence stimulated, students are challenged to improve their learning results, change of teacher's suggestion to the students, from negative to positive, can be applied to students with a number of large and small, a range of creative learning can be applied to any kind of learning. The weakness of this creative learning is effective learning time is insufficient, so the effect on the results of the study, requires a strong willingness of teachers, requires high knowledge of the teacher on the issues and trends of the world of education. Penelitian ini bertujuan meningkatkan prestasi belajar mengarang siswa kelas IVC SD Birrul Walidain Muhammadiyah Sragen tahun ajaran 2011/2012, mengukur keefektifan pembelajaran kreatif untuk meningkatkan prestasi mengarang, mengukur kelebihan dan kelemahan pembelajaran kreatif. Pembelajaran kreatif disini merupakan modifikasi pembelajaran mengarang yang meliputi modifikasi konten, proses, produk, lingkungan. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Alat pengumpul data meliputi tes mengarang, pedoman evaluasi mengarang, pedoman observasi semi terstruktur, handycam, pedoman wawancara semi terstruktur, audio record, dokumentasi, jurnal harian. Analisis data kuantitatif menggunakan analisis deskriptif, sedangkan analisis data kualitatif menggunakan analisis kualitatif komparatif konstan. Berdasarkan hasil penelitian disimpulkan pembelajaran kreatif dapat: meningkatkan prestasi belajar mengarang, sekaligus nilai Bahasa Indonesia, mengubah sikap kurang mendukung menjadi sikap mendukung pembelajaran, menstimulasi kemampuan “terpendam” siswa (seperti kepemimpinan, kreativitas, daya juang). Kelebihan pembelajaran kreatif ini adalah: modalitas belajar siswa terstimulasi, kecerdasan majemuk siswa terstimulasi, siswa tertantang meningkatkan hasil belajarnya sendiri , perubahan sugesti guru terhadap siswa, dari negatif ke positif, bisa diaplikasikan untuk siswa dengan jumlah besar maupun kecil, ragam pembelajaran kreatifnya dapat diaplikasikan untuk pembelajaran apapun. Kelemahan pembelajaran kreatif ini adalah waktu belajar efektif tidak mencukupi, sehingga berpengaruh pada hasil belajar, memerlukan kemauan kuat guru, memerlukan pengetahuan guru yang tinggi terhadap isu dan trend dunia pendidikan.

    Item Type: Thesis (Masters)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
    Divisions: Pasca Sarjana > Magister > Teknologi Pendidikan
    Depositing User: Vignasari Kokasih
    Date Deposited: 10 May 2014 05:04
    Last Modified: 10 May 2014 05:04
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/15679

    Actions (login required)

    View Item