KEEFEKTIFAN TEKNIK SOSIODRAMA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERKOMUNIKASI INTERPERSONAL PADA PESERTA DIDIK SMP N 1 PONCOL TAHUN AJARAN 2012/ 2013

RATNAWATI, IDA DWI (2013) KEEFEKTIFAN TEKNIK SOSIODRAMA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERKOMUNIKASI INTERPERSONAL PADA PESERTA DIDIK SMP N 1 PONCOL TAHUN AJARAN 2012/ 2013. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF ( keefektifan, teknik sosiodrama, komunikasi interpersonal) - Published Version
Download (374Kb) | Preview

    Abstract

    The aim of the research were to know the effectiveness sociodrama technique to improve interpersonal communication ability of the seventh grade students of SMP N 1 Poncol in the Academic Year 2012/2013. This research was an experimental research which used Treatment by Subject Design. The subject of the research was the seventh grade students of SMP N 1 Poncol which consist 32 students. The source of the data was premier data the students, the Technique of collecting data was interpersonal communication questionnaire. The analyzing of the data used statistical analysis technique using T-test by using SPSS 16.0 application. The result of hypotheses test used Paired-Sample T-test. It showed the mean score of experimental subject’s questionnaire was increased 25,549 point. It was obtained from the mean score of post test – the mean score of post-test (100, 44 – 74,84). Based on analysis computation by using paired sample T test, it was obtained t count = 26, 70 and t table = 1,695, so t count > t table (26, 70 > 1,695). Based on the result of the calculation above, the data was significant. It means there were differences between the mean score of interpersonal communication questionnaire before treatment and the mean score after treatment. Based on the research, it can be concluded that sociodrama technique is effective to improve interpersonal communication ability of the seventh grade students of SMP N 1 Poncol in the academic year 2012/2013. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui keefektifan layanan bimbingan kelompok teknik sosiodrama untuk meningkatkan kemampuan berkomunikasi interpersonal Pada Peserta Didik Kelas VII SMPN 1 Poncol Tahun Ajaran 2012 / 2013. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan jenis pola Treatment by Subject Design. Subjek penelitian pada penelitian ini adalah peserta didik kelas VII SMP Negeri 1 Poncol yang berjumlah 32 peserta didik. Sumber berasal dari data premier yakni peserta didik, dengan menggunakan instrumen pengumpulan data yakni angket komunikasi interpersonal. Analisis data menggunkan teknik analisis statistik Uji T-test dengan memanfaatkan aplikasi SPPS 16.0. Hasil uji hipotesis menggunakan Paired-Sample T Test menunjukkan mean atau rata-rata skor angket subjek eksperimen mengalami peningkatan sebesar 25,549 hasil tersebut didapatkan setelah menghitung selisih mean post test – pre test (100,44 – 74,84). Melalui penghitungan analisis Paired Sample T Test pula, diperoleh t hitung = 26,70 dan t tabel = 1,695 maka t hitung > t tabel (26,70 > 1,695) yang berarti signifikan yaitu ada perbedaan rata-rata skor angket komunikasi interpersonal antara sebelum dan sesudah perlakuan Berdasarkan hasil penelitian maka dapat disimpulkan bahwa teknik sosiodram a efektif untuk meningkatkan kemampuan berkomunikasi interpersonal pada peserta didik kelas VII SMP Negeri 1 Poncol tahun ajaran 2012/ 2013.

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
    Depositing User: Vignasari Kokasih
    Date Deposited: 08 May 2014 19:45
    Last Modified: 08 May 2014 19:45
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/15419

    Actions (login required)

    View Item