HUBUNGAN PEMANFAATAN PERPUSTAKAAN SEKOLAH DAN MINAT BACA SISWA DENGAN PRESTASI BELAJAR SOSIOLOGI DI SMA NEGERI 5 SURAKARTA TAHUN PELAJARAN 2012/2013

Widyastuti, Astarina (2013) HUBUNGAN PEMANFAATAN PERPUSTAKAAN SEKOLAH DAN MINAT BACA SISWA DENGAN PRESTASI BELAJAR SOSIOLOGI DI SMA NEGERI 5 SURAKARTA TAHUN PELAJARAN 2012/2013. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (448Kb) | Preview

    Abstract

    This study determine: (1) the correlation between the school library advantage and achievement learning in Sociology, (2) the correlation between reading interest of students and their achievement in learning Sociology, (3) the correlation between the school library advantage and reading interest of students with achievement learning in Sociology. This study take place at SMA Negeri 5 Surakarta. This study used quantitative descriptive correlational. Population are students social sciens (IPS) at SMA Negeri 5 Surakarta, academic year 2012/2013. The sampling technique was multistage random cluster sampling. The amount of sample were 25% of the population in class XI IPS 1 to XI IPS 4 of total 124 students, with a number of samples 32 students, which was divided into 4 classes. The data was collected by using a test to determine achievement in learning sociology, the questionnaire to examine the school libraries advantage and reading interest of students, and documentation to determine the number of students. Data analysis techniques was statistical analysis with multiple regression techniques. Based on the research results: (1) there is a significant correlation between of school library and student achievement seen from the results of data analysis showed rx1y = 0.262 and ρ = 0.144. Thus the hypothesis which says "There a significant correlation between advantage school library and achievement learning in Sociology of SMA Negeri 5 Surakarta academic year 2012/2013" received, (2) there is a significant correlation between reading interest of studens and achievement in learning sociology derived from the analysis data showing rx2y = 0.359 and ρ = 0.041. The hypothesis which says "There is a significant correlation between reading interest of students and achievement learning in Sociology of SMA Negeri 5 Surakarta academic year 2012/2013" received, (3) there is a significant correlation between the school library advantage and reading interest of students with achievement in learning sociology, seen from the data analysis showed Ry (x1x2) = 0.387 and ρ = 0.094 and F = 2.549. So that the hypothesis "There is a significant correlation between of the use school library and reading interest of students with achievement learning Sociology at SMA Negeri 5 Surakarta academic year 2012/2013" is received. Keyword: Advantage of School Libraries, Reading Interest of Students, Achievement Learning Sociology. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) hubungan antara pemanfaatan perpustakaan sekolah dan prestasi belajar siswa Sosiologi, (2) hubungan antara minat baca siswa dan prestasi belajar Sosiologi, (3) hubungan antara pemanfaatan perpustakaan sekolah dan minat baca siswa dengan prestasi belajar Sosiologi. Penelitian ini mengambil lokasi di SMA Negeri 5 Surakarta. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif korelasional. Populasi kelas XI IPS SMA Negeri 5 Surakarta tahun pelajaran 2012/2013. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah multistage cluster random sampling, besarnya sampel yang digunakan 25% dari populasi pada kelas XI IPS 1 sampai dengan kelas XI IPS 4 yang berjumlah 124 siswa, dengan banyaknya sampel 32 siswa yang terbagi atas 4 kelas. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan tes untuk mengetahui prestasi, angket digunakan untuk mengetahui pemanfaatan perpustakaan sekolah dan minat baca siswa, dan dokumentasi dilakukan untuk mengetahui jumlah siswa. Teknik analisis data yang dipakai menggunakan analisis statistik dengan teknik regresi ganda. Kesimpulan hasil penelitian bahwa: (1) ada hubungan yang cukup signifikan antara pemanfaatan perpustakaan sekolah dan prestasi belajar siswa dilihat dari hasil analisis data yang menunjukkan rx1y = 0,262 dan ρ = 0,144. Dengan demikian hipotesis yang berbunyi “Ada hubungan yang cukup signifikan antara pemanfaatan perpustakaan sekolah dan prestasi belajar Sosiologi di SMA Negeri 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013” diterima, (2) ada hubungan yang signifikan antara minat baca siswa dengan prestasi belajar dilihat dari hasil analisis data yang menunjukkan rx2y = 0,359 dan ρ = 0,041. Dengan demikian hipotesis yang berbunyi “Ada hubungan yang signifikan antara minat baca siswa dan prestasi belajar Sosiologi di SMA Negeri 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013” diterima, (3) ada hubungan yang cukup signifikan antara pemanfaatan perpustakaan sekolah dan minat baca siswa dengan prestasi belajar dilihat dari analisis data yang menunjukkan Ry(x1x2) = 0,387 dan ρ = 0,094 serta F = 2,549, sehingga hipotesis yang berbunyi “Ada hubungan yang cukup signifikan antara pemanfaatan perpustakaan sekolah dan minat baca siswa dengan prestasi belajar Sosiologi Di SMA Negeri 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013” diterima. Kata Kunci: Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah, Minat Baca Siswa, Prestasi Belajar

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Sosiologi Antropologi
    Depositing User: Nur Anisah
    Date Deposited: 08 May 2014 16:50
    Last Modified: 08 May 2014 16:50
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/15386

    Actions (login required)

    View Item