PENERAPAN MEDIA KARTU ANGKA 1-10 BENTUK SEGITIGA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA TUNAGRAHITA SEDANG KELAS IV SEMESTER I SLB YSSD SURAKARTA TAHUN PELAJARAN 2012/2013

Relawati, Endang (2013) PENERAPAN MEDIA KARTU ANGKA 1-10 BENTUK SEGITIGA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA TUNAGRAHITA SEDANG KELAS IV SEMESTER I SLB YSSD SURAKARTA TAHUN PELAJARAN 2012/2013. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (132Kb) | Preview

    Abstract

    Endang Relawati. Application of Card Medium of Number 1-10 of Triangle To Increase The Studying Achievement Of Mathematics On The Medium Mentally Retarded Class IV Semester I In SLB YSSD Surakarta In The School Year 2012/2013. Skripsi, Surakarta: The Faculty of Teacher Training and Science Education, Sebelas Maret University, April, 2013. The aim of this study is to increase the studying achievement of mathematics on the medium mentally retarded class IV semester I In SLB YSSD Surakarta in the school year 2012/2013. The approach used in this study is Classroom Action Research. The subject of thi study is all of the mentally retarded class IV semester I In SLB YSSD Surakarta Regency in the school year 2012/2013 that consisting of 6 students. This study uses styudying achievement mathematics list of application of card medium of number 1-10 of triangle. Documentation is used to get the data of the styudying achievement mathematics, while the test is used to get the data of the styudying achievement mathematics in the cycles I and II. To analyze the data this sudy uses descriptive comparative analysis, that is by comparing the studying achievement of mathematics inter- cycles. The data being analyzed are the styudying achievement mathematics of card medium of number 1-10 of triangle to increase and the ability of beginning of card medium of number 1-10 of triangle to increase, two cycles. Based on the result of processing data from the application of class action, it can be explained that the early value of the summing, the class average is 54.17 the classical exhaustiveness is 33.33%. In the cycle I the class average is 60.00, the classaical exhaustiveness is 66.67%. The students who get value more than 60 are 4 and the remaining students are 2. In the cycle II the class average becomes 65.00, all of the students get more than 60 or it is assumed that classically the students can finish studying the summing and all of the students have finished studying the summing. Based on the explanation above it can be concluded that the application of . card medium of number 1-10 of triangle can increase the studying achievement of mathematics on the medium mentally retarded class IV semester I In SLB YSSD Surakarta In The School Year 2012/2013. Key word: card medium of number 1-10 of triangle, the studying achievement of mathematics, mentally retarded Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar matematika melalui penerapan media kartu angka 1-10 bentuk segitiga pada siswa tunagrahita sedang kelas IV Semester I di SLB YSSD Surakarta tahun pelajaran 2012/2013. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subyek penelitian ini adalah seluruh siswa tunagrahita kelas IV semester I SLB YSSD Surakarta tahun pelajaran 2012/2013 yang berjumlah 6 siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi untuk mengamati aktivitas guru dan aktivitas siswa dalam pembelajaran matematika melalui penerapan media kartu angka 1-10 bentuk segitiga, dokumentasi untuk memperoleh data hasil belajar matematika awal, sedangkan tes digunakan untuk memperoleh data hasil belajar matematika siklus I dan II. Teknik analisis data digunakan analisis deskriptif komparatif, yakni dengan membandingkan hasil belajar matematika antarsiklus, yang dianalisis adalah hasil belajar matematika permulaan siswa sebelum menggunakan media kartu angka 1-10 bentuk segitiga dan hasil belajar matematika setelah menggunakan media kartu angka 1-10 bentuk segitiga sebanyak dua siklus. Berdasarkan hasil pengolahan data dari pelaksanaan tindakan kelas dapat dijelaskan bahwa nilai awal berhitung penjumlahan rara-rata kelas 54,17 ketuntasan klasikal 33,33%, pada siklus I rata-rata kelas 60,00 ketuntasan secara klasikal 66,67%, siswa yang mendapat nilai 60 ke atas terdapat 4 siswa dan tinggal 2 siswa yang belum tuntas, pada siklus II rata-rata kelas menjadi 65,00, seluruh siswa mendapat nilai 60 atau lebih yang diasumsikan secara klasikal telah menuntaskan belajar berhitung penjumlahan dan seluruh siswa telah menuntaskan belajar berhitung penjumlahan. Berdasarkan uraian di atas dapat disimpulkan bahwa penerapan media kartu angka 1-10 bentuk segitiga dapat meningkatkan hasil belajar matematika pada siswa tunagrahita sedang kelas IV semester I di SLB YSSD Surakarta tahun pelajaran 2012/2013. Kata kunci: media kartu angka 1-10 bentuk segitiga, hasil belajar matematika, siswa tunagrahita.

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
    Depositing User: Nur Anisah
    Date Deposited: 07 May 2014 21:38
    Last Modified: 07 May 2014 21:38
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/15278

    Actions (login required)

    View Item