CD PEMBELAJARAN TEMATIK UNTUK SEKOLAH DASAR KELAS 2 SEMESTER 1 BERTEMA HIBURAN BERBASIS ADOBE FLASH

Mahendra, Vivi Arum Sari (2013) CD PEMBELAJARAN TEMATIK UNTUK SEKOLAH DASAR KELAS 2 SEMESTER 1 BERTEMA HIBURAN BERBASIS ADOBE FLASH. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (382Kb) | Preview

    Abstract

    Vivi Arum Sari Mahendra. 2013. ENTERTAINMENT THEMATIC LEARNING CD FOR 1 st SEMESTER OF SECOND GRADE STUDENT AT ELEMENTARY SCHOOL BASED ON ADOBE FLASH. Informatics Engineering Diploma Program. Faculty of Mathematics and Natural Sciences. Sebelas Maret University. Thematic curriculum is curriculum that integrates subjects in the phenomenon that will be applied for student at elementary school. At this learning the teachers are required to have more understanding about the lesson that are integrated into a single topic. To support of the thematic curriculum, teachers need tools to deliver material for students, that can be a learning CD. Thematic Learning CD was designed and developed by using three methods, namely observation, library research and application development methods. Observation method was applied to the study of thematic learning system. Library research was conducted to looking for reference that discussed about thematic curriculum combined with the teaching material based on Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) 2006. The development of application method was done by waterfall with four steps, they was analysis, design, manufacturing and testing. Developing of learning CD was done by Adobe Flash CS 5 software that was run in windows operation system. The result of research is to product learning CD for supporting thematic curriculum with entertainment theme based on adobe flash. The CD contains discuss on listening, speaking, reading, writing, mutual cooperation, counting and sound with entertain theme. Keywords: learning, thematic, KTSP, entertainment, flash Vivi Arum Sari Mahendra. 2013. CD PEMBELAJARAN TEMATIK UNTUK SEKOLAH DASAR KELAS 2 SEMESTER 1 BERTEMA HIBURAN BERBASIS ADOBE FLASH. Program Diploma III Teknik Informatika. Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Universitas Sebelas Maret Surakarta. Kurikulum tematik merupakan kurikulum mengintegrasikan mata pelajaran dalam fenomena yang akan diberlakukan terhadap siswa sekolah dasar. Dimana guru dituntut untuk lebih mengerti pada pelajaran yang diintegrasikan dalam satu tema pembahasan. Dalam menunjang kurikulum tematik tersebut guru membutuhkan alat bantu dalam menyampaikan materi pada siswa, yaitu dapat berupa CD pembelajaran. CD Pembelajaran tematik ini dirancang dan dikembangkan menggunakan tiga metode, yaitu metode observasi, studi pustaka dan metode pengembangan aplikasi. Metode observasi dilakukan dalam mempelajari sistem pembelajaran tematik. Studi pustaka dilakukan dengan mencari referensi yang membahas kurikulum tematik dengan materi pembelajaran berdasarkan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) 2006. Metode pengembangan aplikasi menggunakan waterfall dengan empat langkah, yaitu analisa, perancangan, pembuatan dan uji coba. Pembuatan CD Pembelajaran menggunakan software Adobe Flash CS 5 yang berjalan pada sistem operasi windows. Penelitian ini menghasilkan CD Pembelajaran guna menunjang kurikulum tematik bertema hiburan berbasis adobe flash. Ada pun yang dibahas meliputi mendengarkan, berbicara, membaca, menulis, gotong royong, berhitung dan bunyi dengan tema hiburan. Kata kunci : pembelajaran, tematik, KTSP, hiburan, flash

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76 Computer software
    Divisions: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam > D3 - Ilmu Komputer
    Depositing User: Nur Anisah
    Date Deposited: 03 May 2014 22:17
    Last Modified: 03 May 2014 22:17
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/14848

    Actions (login required)

    View Item