HUBUNGAN ANTARA CARA BELAJAR DAN KEAKTIFAN BELAJAR DALAM TUTORIAL DENGAN PRESTASI BELAJAR PADA BLOK TAHAP TAHAP KEHIDUPAN (Mahasiswa Fakultas Kedokteran Angkatan 2010/2011 Universitas Mataram)

Setyorini, Rika Hastuti (2013) HUBUNGAN ANTARA CARA BELAJAR DAN KEAKTIFAN BELAJAR DALAM TUTORIAL DENGAN PRESTASI BELAJAR PADA BLOK TAHAP TAHAP KEHIDUPAN (Mahasiswa Fakultas Kedokteran Angkatan 2010/2011 Universitas Mataram). Masters thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (324Kb) | Preview

    Abstract

    Background: The success of learning is influenced by the individual and social factors. The individual factors include the way of learning and the activeness of The learning activities at the Faculty of Medicine, Mataram University are implemented by applying the competency-based curriculum with block learning system. The objective of this research is to investigate the correlation between the way of learning and the activeness of learning in tutorial class with the learning achievement in Life Phases block learning system of the 2010/2011 students, the Faculty of Medicine, Mataram University. Subjects and methods: This research used the descriptive analytical research method with the cross-sectional approach. The population of the research was all of the students of the class of 2010/2011, the Faculty of Medicine, Mataram University. The samples of the research were 60 students, and were taken by using the total sampling technique. The independent variables of the research were the way of learning (X1) and the activeness of learning (X2), and the dependent variable was the learning achievement in Life Phases (Y) block learning system. The data of the research were gathered through questionnaire, and they were then analyzed by using the multiple linear regression analysis. Results: The results of the research show that (1) there is a partial and significant correlation between the way of learning and the learning achievement in Life Phases block learning system as indicated by the value of tcount = 6.50 > t table = 2.00 or the value of p = 0.001; (2) there is a partial and significant correlation between the activeness of learning in tutorial class and the learning achievement in Life Phases block learning system as shown by the value of tcount = 3.026 > t table = 2.00 or the value of p = 0.004; and (3) there is a simultaneous and significant correlation of the way of learning and the activeness of learning in tutorial class to the learning achievement in Life Phases block learning system as pointed out by the value of Fcount = 174.73 > t table = 4.00, and the multiple regression equation is Y = 6.96 + 0.662X1 + 1.466 X2. Conclusions: Based on the results of the research, a conclusion is drawn that there is a simultaneous and significant correlation of the way of learning and the activeness of learning in tutorial class to the learning achievement. Keywords: The way of learning, the activeness of learning, and learning achievement. Keberhasilan pembelajaran dipengaruhi oleh faktor individu dan faktor sosial, dan yang termasuk faktor individu diantaranya adalah cara belajar dan keaktifan belajar. Usaha atau cara belajar seseorang akan terlihat dari prestasi yang diperoleh siswa atau mahasiswa tersebut. Kegiatan pembelajaran di Fakultas Kedokteran Universitas Mataram dilaksanakan dengan menerapkan Kurikulum Berbasis Kompetensi menggunakan metode blok. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara cara belajar dan keaktifan belajar dalam tutorial dengan prestasi belajar pada Blok Tahap Tahap Kehidupan Mahasiswa Kedokteran Angkatan 2010/2011 Universitas Mataram. Jenis penelitian ini adalah Jenis penelitian ini adalah deskriptif analitik dengan pendekatan cross sectional. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Mataram angkatan 2010/2011. Sampel sejumlah 60 orang yang diambil dengan dengan teknik total populasi sampling. Variabel bebas (independent) adalah Cara belajar (X1), Keaktifan belajar dalam Tutorial (X2) dan variabel terikat (dependent) adalah Prestasi belajar (Y). Cara pengumpulan data dengan metode kuesioner. Dan hasil penelitian dianalisis dengan menggunakan regresi linier berganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan secara partial dan signifikan antara cara belajar dengan prestasi belajar blok Tahap Tahap Kehidupan) pada nilai t hitung (6,50) > t tabel(2,0) atau nilai p=0,001.Dan ada hubungan secara partisal dan signifikan keaktifan belajar dalam tutorial dengan prestasi belajar blok Tahap Tahap Kehidupan adalah pada nilai t hitung 3,026 > ttabel(2,0) atau nilai p=0,004. Cara belajar dan keaktifan belajar dalam tutorial berhubungan secara simultan atau bersama sama dan signifikan dengan prestasi belajar blok Tahap Tahap Kehidupan pada nilai bahwa nilai Fhitung =174,73> Ftabel=4,00 dan diperoleh persamaan regresi ganda : Y = 6,96 + 0,662X1+ 1,466X2. Kesimpulan dalam penelitian ini adalah ada hubungan secara simultan dan signifikan cara belajar dan keaktifan belajar dalam tutorial dengan prestasi belajar Kata Kunci : Cara Belajar, Keaktifan Belajar, Pestasi Belajar

    Item Type: Thesis (Masters)
    Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
    L Education > L Education (General)
    Divisions: Pasca Sarjana > Magister
    Depositing User: Prima Adi Pradana
    Date Deposited: 03 May 2014 19:04
    Last Modified: 03 May 2014 19:04
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/14641

    Actions (login required)

    View Item