PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TYPE STAD UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA TENTANG OPERASI HITUNG PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN PADA SISWA KELAS IV SDN PANTIREJO 2, SUKODONO TAHUN 2011/2012

Kardi, (2012) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TYPE STAD UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA TENTANG OPERASI HITUNG PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN PADA SISWA KELAS IV SDN PANTIREJO 2, SUKODONO TAHUN 2011/2012. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (153Kb) | Preview

    Abstract

    Kardi, NIM X 7111513. MODEL APPLICATION TYPE STAD Cooperative LEARNING TO IMPROVE MATH LEARNING ACHIEVEMENT OF ADDITIVE AND OPERATING CALCULATE REDUCTION IN STUDENT CLASS IV SDN PANTIREJO 2, SUKODONO, SRAGEN LESSONS OF 2011/2012. Thesis, Surakarta, Faculty of Teacher Training and Education. University of Surakarta March eleventh, in June 2012. The purpose of this study is to improve learning outcomes of Mathematics of the addition and subtraction through a model of type STAD cooperative learning on students' fourth grade N 2 District Pantirejo Sukodono, Sragen. Form of research is action research class (PTK) with the model cycle. Cycle consisted of cycles I and II cycles, each cycle consisting of four stages, namely planning, implementation, observation and reflection. As a research subject is a fourth grade elementary school students PAntirejo 2. Data collection technique used observation and tests. Techniques of data analysis using an interactive model analysis technique which consists of three components, namely the reduction of data analysis, presentation of data, and drawing conclusions or verification. The results of the fourth grade students learn math Pantirejo 2 Elementary School addition and subtraction on the material increased by applying the model of learning type STAD cooperative learning models whether viewed from the aspect of cognitive, affective and psikomotoriknya. It can be seen from the average grade is also an increase in the Initial Value of Initial Value 40; in Cycle I climbed to 50, and in Cycle II rose to 70. For students thoroughly studied (exhaustiveness value 70) on the Initial Value 15 students or 68.18%, Cycle I 18 students or 81.81%, and after reflection there are no students who did not complete (test scores below 70), and the test cycle II to 100%. Based on the above findings can be summed up: "The applicability of the model of type STAD cooperative learning in teaching Mathematics in Elementary School fourth grade students Pantirejo 2 can enhance the ability to understand the material of the addition and subtraction". Kardi, NIM X 7111513. PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TYPE STAD UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA TENTANG OPERASI HITUNG PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN PADA SISWA KELAS IV SDN PANTIREJO 2, SUKODONO, SRAGEN TAHUN PELAJARAN 2011/2012. Skripsi, Surakarta, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas sebelas Maret Surakarta, Juni 2012. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar Matematika tentang penjumlahan dan pengurangan melalui model pembelajaran kooperatif type STAD pada siswa kelas IV SD N Pantirejo 2 Kecamatan Sukodono, Kabupaten Sragen. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas ( PTK ) dengan model siklus. Siklus yang dilakukan terdiri dari siklus I dan siklus II, tiap siklus terdiri dari empat tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Sebagai subjek penelitian adalah siswa kelas IV SD Negeri PAntirejo 2. Tehnik pengumpulan data menggunakan observasi dan tes. Tehnik analisis data menggunakan tehnik analisis model interaktif yang terdiri dari tiga komponen analisis yaitu reduksi data, sajian data, dan penarikan simpulan atau verifikasi. Hasil belajar Matematika siswa kelas IV SD Negeri Pantirejo 2 pada materi penjumlahan dan pengurangan meningkat dengan menerapkan model pembelajaran model pembelajaran kooperatif type STAD baik dilihat dari aspek kognitif, afektif dan psikomotoriknya. Hal ini dapat dilihat dari nilai rata-rata kelas juga terjadi peningkatan yaitu pada Nilai Awal sebesar Nilai Awal 40; pada Siklus I naik menjadi 50; dan pada Siklus II naik menjadi 70. Untuk siswa tuntas belajar (nilai ketuntasan 70) pada Nilai Awal 15 siswa atau 68,18%, Siklus I 18 siswa atau 81,81% dan setelah dilakukan refleksi tidak ada siswa yang tidak tuntas (nilai ulangan dibawah 70), dan pada tes Siklus II menjadi 100%. Berdasarkan hasil penelitian di atas dapat disimpulkan: ” Penggunaaan model pembelajaran kooperatif type STAD dalam pembelajaran Matematika pada siswa kelas IV SD Negeri Pantirejo 2 dapat meningkatkan kemampuan memahami materi tentang penjumlahan dan pengurangan”.

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Nur Anisah
    Date Deposited: 03 May 2014 18:21
    Last Modified: 03 May 2014 18:21
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/14570

    Actions (login required)

    View Item