PENGGUNAAN MEDIA REALIA UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PROSES DAN HASIL BELAJAR IPA MATERI TANAH

Purnama, Unty Bany and Poerwanti, Jenny I.S and Karsono, (2014) PENGGUNAAN MEDIA REALIA UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PROSES DAN HASIL BELAJAR IPA MATERI TANAH. Jurnal Didaktika Dwija Indria, 1 (10).

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (341Kb) | Preview

    Abstract

    Abstract: The purpose of this research is to improve the quality of process and results of science learning in the topic of soils. The research is a class action research consists of 2 cycles. Subjects of this research were 5th grade students in SDN Donorojo I Pacitan consists of 20 students. Data collection techniques are test, observation, interview, and documentation. And the analyze data used is descriptive comparative technique. The improvement quality of process seen by the development of student’s activities at the first cycle was 70% or 14 students and at the second cycle, the student’s activities increased to 17 students or 85%. The learning results improvement seen by the average values from preaction was 68,5 with classical completeness was 45%. At the first cycle, the average values increased to 73.9 with classical completeness was 70%. After the action at second cycle, the average value increased to 84 with classical completeness was 90%. The conclution is by using realia media could improve the quality of process and results of science learning soils in 5th grade SDN Donorojo I Pacitan academic year 2012/2013. Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan kualitas proses dan hasil belajar IPA materi tanah. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilakukan sebanyak 2 siklus. Subjek penelitiannya adalah siswa kelas V SD Negeri SDN Donorojo I Pacitan yang berjumlah 20 siswa. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini ialah tes, observasi, wawancara, dan dokumentasi. Sedangkan analisis data yang digunakan adalah teknik analisis deskriptif komparatif. Peningkatan kualitas proses belajar terlihat dari perkembangan aktivitas siswa pada siklus I yaitu sebanyak 70% atau 14 siswa dan pada siklus II aktivitas siswa meningkat menjadi 17 siswa atau 85%. Peningkatan hasil belajar dibuktikan dengan perolehan nilai rata-rata pratindakan yaitu 68,5 dengan ketuntasan klasikal 45%. Pada siklus I nilai rata-rata kelas meningkat mencapai 73,9 dengan ketuntasan klasikal 70%. Setelah tindakan pada siklus II nilai rata-rata kelas meningkat menjadi 84 dengan ketuntasan klasikal 90%. Kesimpulannya adalah penggunaan media realia dapat meningkatkan kualitas proses dan hasil belajar IPA materi tanah pada siswa kelas V SDN Donorojo I Pacitan tahun ajaran 2012/2013. Kata kunci: realia, proses, hasil, tanah

    Item Type: Article
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Endar Kusumaningrum
    Date Deposited: 03 May 2014 04:45
    Last Modified: 03 May 2014 04:45
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/14400

    Actions (login required)

    View Item