PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GROUP INVESTIGATION UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP GLOBALISASI

Christiana, Deny and Markamah, Endang Sri and Mahfud, Hasan (2014) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GROUP INVESTIGATION UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP GLOBALISASI. Jurnal Didaktika Dwija Indria, 1 (10).

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (300Kb) | Preview

    Abstract

    Abstract : The objective of this research is to improve the conceptual understanding of globalization of the students in Grade IV of State Primary School Joho 04 of Sukoharjo sub-district, Sukoharjo regency through the application of the cooperative learning model of the group investigation type. This research used the classroom action research with two cycles. Each cycle consisted of four phases, namely: planning, implementation, observation, and reflection. The sources of the data were the teacher, students, and documents. The data of the research were gathered through observation, in-depth interview, test, and documentation. They were then analyzed respectively by using the descriptive comparative technique of analysis by comparing the inter-cycle results and the interactive technique of analysis which comprised three phases, namely: data reduction, data display, and conclusion drawing. Based on the research, a conclusion is drawn that the application of the cooperative learning model of the group investigation can improve the conceptual understanding of globalization of the students in Grade IV of State Primary School Joho 04 of Sukoharjo sub-district, Sukoharjo regency in the Academic Year 2012/2013. Abstrak : Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan pemahaman konsep globalisasi siswa kelas IV SDN Joho 04 dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Group Investigation. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus. Tiap siklus terdiri dari empat tahap, yaitu: perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Sumber data berasal dari guru, siswa, dan dokumen. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, tes, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis deskriptif komparatif dengan membandingkan hasil antarsiklus dan analisis interaktif yang melalui tiga tahap, yaitu: reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Berdasarkan hasil penelitian ini, dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Group Investigation dapat meningkatkan pemahaman konsep globalisasi siswa kelas IV SDN Joho 04 Kecamatan Sukoharjo, Kabupaten Sukoharjo Tahun Ajaran 2012/2013 Kata Kunci : Group Investigation, pemahaman konsep globalisasi

    Item Type: Article
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Endar Kusumaningrum
    Date Deposited: 03 May 2014 04:45
    Last Modified: 03 May 2014 04:45
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/14398

    Actions (login required)

    View Item