PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA INTENSIF DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN SOMATIC, AUDITORY, VISUAL, AND INTELLECTUAL (SAVI)

Sari, Nita Puspita and Winarni, Retno and Daryanto, Joko (2014) PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA INTENSIF DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN SOMATIC, AUDITORY, VISUAL, AND INTELLECTUAL (SAVI). Jurnal Didaktika Dwija Indria, 1 (10).

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (301Kb) | Preview

    Abstract

    Abstract: The purpose of this research was to describe the implementation of SAVI approach and improve the ability of intensive reading. The form of this research was classroom action research that consists of two cycles, each cycle consisting of planning, action, observation, and reflection. Data collection techniques used the documentation, interview, observation, and test. The techniques of data analysis used analytical interactive model that consists of three components, they are data reduction, data display, and conclusion or verification. The percentage of completeness in the pre-cycle is only 44,4%, then the percentage of completeness in the first cycle increase become 77,8%, and in the second cycle increase again become 94,4%. The conclusion was through the implementation of SAVI aprroach can improve the ability of intensive reading at the fourth grade students of SD Negeri 01 Gondosuli Tawangmangu Karanganyar at 2012/2013 Academic Year. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan implementasi model pendekatan SAVI dan meningkatkan kemampuan membaca intensif. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang terdiri dua siklus, tiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Teknik pengumpulan data menggunakan dokumentasi, wawancara, observasi, dan tes. Teknik analisis data menggunakan teknik analisis model interaktif yang terdiri dari tiga komponen yaitu reduksi data, sajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Persentase kentuntasan pada pratindakan hanya 44,4%, lalu persentase ketuntasan pada siklus I meningkat menjadi 77,8%, dan pada siklus II persentase kentuntasan meningkat lagi menjadi 94,4%. Simpulan penelitian ini yaitu penerapan pendekatan SAVI dapat meningkatkan kemampuan membaca intensif pada Siswa Kelas IV SD Negeri 01 Gondosuli Tawangmangu Karanganyar Tahun Ajaran 2012/2013. Kata Kunci: Pendekatan SAVI, kemampuan, membaca intensif.

    Item Type: Article
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Endar Kusumaningrum
    Date Deposited: 03 May 2014 04:33
    Last Modified: 03 May 2014 04:33
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/14394

    Actions (login required)

    View Item