PENINGKATAN PEMAHAMAN KEBEBASAN BERORGANISASI MATA PELAJARAN PKn MELALUI METODE ROLE PLAYING

Barokah, Anik and Mulyono, Hadi and Sularmi, (2014) PENINGKATAN PEMAHAMAN KEBEBASAN BERORGANISASI MATA PELAJARAN PKn MELALUI METODE ROLE PLAYING. Jurnal Didaktika Dwija Indria, 1 (10).

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (132Kb) | Preview

    Abstract

    Abstract: This article is the result of research which is aiming to increase the understanding of organized freedom in the subject of civics education with Role Playing method in the five grade students of SDN Keden 3 Kalijambe Sragen on the academic year of 2012/2013. This form of research is classroom action research that consists of two cycles, each cycle consisting of planning, implementing, observation, and reflection. Using data collection techniques interviews, observation, and documentation. Data analysis techniques using interactive model according to Miles and Huberman consists of four components, namely, data collection, data reduction, cereal offering data and conclusion. Based on the results of the study it can be concluded that the application of the Role Playing method can improve the understanding of organized freedom in the subject of civics education with Role Playing method in the five grade students of SDN Keden 3 Kalijambe Sragen on the academic year of 2012/2013. Abstrak : Penulisan artikel ini merupakan hasil dari penelitian yang bertujuan untuk meningkatkan pemahaman kebebasan berorganisasi mata pelajaran PKn dengan metode Role Playing pada siswa kelas V SDN Keden 3 Kalijambe Sragen tahun pelajaran 2012/2013. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang terdiri dari dua siklus, setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi, dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan model interaktif menurut Miles dan Huberman terdiri dari empat komponen, yaitu pengumpulan data, reduksi data, sajian data, dan penarikan kesimpulan. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa penerapan metode Role Playing dapat meningkatkan pemahaman kebebasan berorganisai mata pelajaran PKn siswa kelas V SDN Keden 3 Kalijambe Sragen tahun pelajaran 2012/2013. Kata kunci: Pemahaman, Kebebasan Berorganisasi, PKn, Role Playing.

    Item Type: Article
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Endar Kusumaningrum
    Date Deposited: 03 May 2014 04:25
    Last Modified: 03 May 2014 04:25
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/14386

    Actions (login required)

    View Item