UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA SEKILAS DENGAN MENGGUNAKAN METODE QUANTUM READING

Restyaningrum, Devi and Winarni, Retno and Budiharto, Tri (2014) UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA SEKILAS DENGAN MENGGUNAKAN METODE QUANTUM READING. Jurnal Didaktika Dwija Indria, 1 (10).

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (137Kb) | Preview

    Abstract

    Abstract: The objectives of this research are to improve the quality of learning process and the quality of skimming skill’s learning result of the students at Grade V SD Negeri Sanggang 03, Bulu, Sukoharjo in 2012/2013 academic year. The subjects of this research were the class teacher of Grade V and the students in Grade V as many as 15 students. The data sources of the research were the class teacher, students, observation result, and document. The data of the research were gathered through observation, interview, documents, and test. The validity of data used source triangulation and technique triangulation. In analyzing data is used descriptive statistic analysis and interactive analysis. This research used the classroom action research that consisted of two cycles with four steps of the research procedure, such as planning, action, observation, and reflection. The conclusions are by using Quantum Reading method can improve the quality of learning process and the quality of skimming skill’s learning result. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kualitas proses pembelajaran dan kualitas hasil pembelajaran keterampilan membaca sekilas siswa kelas V SD Negeri Sanggang 03, Bulu, Sukoharjo tahun ajaran 2012/2013. Subjek penelitiannya adalah guru kelas V dan siswa kelas V yang berjumlah 15 siswa. Sumber data berasal dari guru kelas, siswa, hasil observasi, dan dokumen. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dokumentasi, dan tes. Validitas data yang digunakan yaitu triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Analisis data yang digunakan ialah analisis statistik deskriptif dan analisis interaktif. Penelitian dilaksanakan dalam dua siklus dengan empat prosedur penelitian yaitu perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Simpulan dari penelitian ini adalah penggunaan metode Quantum Reading dapat meningkatkan kualitas proses pembelajaran dan kualitas hasil pembelajaran keterampilan membaca sekilas. Kata kunci: keterampilan membaca sekilas, metode Quantum Reading

    Item Type: Article
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Endar Kusumaningrum
    Date Deposited: 03 May 2014 04:25
    Last Modified: 03 May 2014 04:25
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/14385

    Actions (login required)

    View Item