PENINGKATAN KETERAMPILAN BERBICARA MELALUI PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR SERI

Suharto, Antonius Hari and S.U, H. Soegiyanto and Sadiman, (2014) PENINGKATAN KETERAMPILAN BERBICARA MELALUI PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR SERI. Jurnal Didaktika Dwija Indria, 1 (10).

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (228Kb) | Preview

    Abstract

    Abstract: The objective of this research is to improve the oral skill through the use of serial pictorial media of the students in Grade III of State Primary School 1 of Krobokan, Juwangi, Boyolali in Academic Year 2011/2012. This research used the classroom action research with two cycles. Each cycle consisted of four phases, namely: planning, implementation, observation, and reflection. The data of the research were gathered through test, observation, in-depth interview, and content analysis. They were validated by using triangulation, and were then analyzed by using the interactive technique of analysis. The result of the research prior to the treatment, the average score of the students is 54.69 with the classical completeness percentage of 37.5%. Following the treatment, the average score of the students becomes 64.25 with the classical completeness percentage of 69.25% in Cycle I, and 73.75 with the classical completeness percentage of 84.38% in Grade II. Thus, the use of the serial pictorial media is recommended as it can improve the oral skill. Abstrak: Tujuan penelitian tindakan yang akan dicapai adalah untuk meningkatkan keterampilan berbicara melalui penggunaan media gambar seri siswa kelas III SD Negeri 1 Krobokan Juwangi Boyolali Tahun Pelajaran 2011/2012. Bentuk penelitian ini adalah tindakan kelas dengan menggunakan dua siklus. Tiap siklus terdiri dari 4 tahapan, yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes, observasi, wawancara, dan kajian dokumen. Validitas data yang digunakan adalah triangulasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis interaktif. Berdasarkan hasil penelitian pada kondisi awal sebelum dilaksanakan tindakan nilai rata-rata siswa 54,69 dengan persentase ketuntasan klasikal sebesar 37,5%, siklus I nilai rata-rata kelas 64,25 dengan persentase ketuntasan klasikal sebesar 69,25% dan siklus II nilai rata-rata kelas meningkat menjadi 73,75 dengan presentase ketuntasan klasikal sebesar 84,38%. Dengan demikian, dapat diajukan rekomendasi bahwa penggunaan media gambar seri dapat meningkatkan keterampilan berbicara. Kata Kunci: Keterampilan berbicara, media gambar seri

    Item Type: Article
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Endar Kusumaningrum
    Date Deposited: 03 May 2014 04:01
    Last Modified: 03 May 2014 04:01
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/14373

    Actions (login required)

    View Item