PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP SUMBER DAYA ALAM MELALUI MODEL INSIDE OUTSIDE CIRCLE

Hayati, Amin Nur and Suharno, and Amir, (2014) PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP SUMBER DAYA ALAM MELALUI MODEL INSIDE OUTSIDE CIRCLE. Jurnal Didaktika Dwija Indria, 1 (10).

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (223Kb) | Preview

    Abstract

    Abstract: The purpose of this research is to improve understanding of natural resource concepts through models of Inside Outside Circle of students in Grade IV of State Elementary School 02 Gondangmanis, Karangpandan, Karanganyar in Academic Year 2012/ 2013. This research is a classroom action research. It employed two cycles, and each cycle consisted of four phases, namely: planning, action, observation , and reflection. The subjects of the research were the students in Grade IV of State Elementary School 02 Gondangmanis, Karangpandan, Karanganyar in Academic Year 2012/2013 as many as 26 students. The data of the research were analyzed by using the interactive analysis model comprising three components, namely:data reduction, data display, and conclusion drawing or verification. Based on the research that the use of Inside Outside Circle models can improve understanding of the concept of natural resources of students in Grade IV of State Elementary School 02 Gondangmanis, Karangpandan, Karanganyar Academic Year 2012/ 2013. Prior to the treatment, the average score of students is 61.73 with the percentage of classical learning completeness of 46.15%. Following the treatment, the average score becomes 72.96 in Cycle I and 83.53 in Cycle II, and the classical learning completeness becomes 69.23% in Cycle I and 96.15% in Cycle II. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan pemahaman konsep sumber daya alam melalui model Inside Outside Circle pada peserta didik kelas IV SDN 02 Gondangmanis, Karangpandan, Karanganyar 2012/2013. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas terdiri dari dua siklus, tiap siklus terdiri dari empat tahapan yaitu perencanaan, tindakan, pengamatan/observasi, dan refleksi. Sebagi subjek penelitian adalah siswa kelas IV SDN 02 Gondangmanis, Karangpandan, Karanganyar yang berjumlah 26 anak. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif yang mempunyai tiga buah komponen yaitu reduksi data, sajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilaksanakan dapat disimpulkan bahwa penggunaan model Inside OutsideCircle dapat meningkatkan pemahaman konsep sumber daya alam pada siswa kelas IV SDN 02 Gondangmanis, Karangpandan, Karanganyar tahun ajaran 2012/2013. Hal ini terbukti pada kondisi awal sebelum dilaksanakan tindakan nilai rata-rata siswa 61,73 dengan persentase ketuntasan klasikal sebesar 46,15 %, siklus I nilai rata-rata kelas 72,96 dengan persentase ketuntasan klasikal sebesar 69,23 % dan siklus II nilai rata-rata kelas meningkat menjadi 83,53 dengan persentase ketuntasan klasikal sebesar 96,15%. Kata Kunci:Inside Outside Circle (IOC), Pemahaman Konsep

    Item Type: Article
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Endar Kusumaningrum
    Date Deposited: 03 May 2014 04:01
    Last Modified: 03 May 2014 04:01
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/14369

    Actions (login required)

    View Item