PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TIPE TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION (TAI) UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP PERUBAHAN WUJUD BENDA PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI 02 BRANGKAL KABUPATEN KLATEN TAHUN AJARAN 2012/2013

Nugroho, Jatmiko Catur (2013) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TIPE TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION (TAI) UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP PERUBAHAN WUJUD BENDA PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI 02 BRANGKAL KABUPATEN KLATEN TAHUN AJARAN 2012/2013. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (445Kb) | Preview

    Abstract

    Jatmiko Catur Nugroho. THE APPLICATION OF THE LEARNING MODEL OF THE TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION (TAI) TYPE TO IMPROVE THE CONCEPTUAL UNDERSTANDING OF THE CHANGE OF OBJECT FORM OF THE STUDENTS IN GRADE IV OF STATE PRIMARY SCHOOL 02 OF BRANGKAL, KLATEN REGENCY IN ACADEMIC YEAR 2012/2013. Skripsi. Surakarta: The Faculty of Teacher Training and Education, Sebelas Maret University, August 2013. The objective of this research is to improve the conceptual understanding of the change of object form through the application of the learning model of the Team Assisted Individualization (TAI) type of the students in Grade IV of State Primary School 02 of Brangkal, Karanganom, Klaten in Academic Year 2012/2013. This research used the classroom action research with two cycles. Each cycle consisted of four phases, namely: planning, implementation, evaluation, and reflection. The samples of the research were the students as many as 20 in Grade IV of State Primary School 02 of Brangkal, Karanganom, Klaten in Academic Year 2012/2013. The sources of the data of the research were the teacher, students, and observer. The data of the research were gathered through observation, in-depth interview, and test, and documentation. The data were validated by using the content validity. They were then analyzed by using the descriptive comparative technique of analysis comprising three components, namely: data reduction, data display, and conclusion drawing. Based on the result of the analysis, a conclusion is drawn that the application of the learning model of the Team Assisted Individualization (TAI) type can improve the conceptual understanding of the change of object form of the students in Grade IV of State Primary School 02 of Brangkal, Karanganom, Klaten in Academic Year 2012/2013. Prior to the treatment, the average score of the students is 43 with the classical learning completeness of 20%. Following the treatment, it becomes 62.3 with the classical completeness of 45% in Cycle I and 72.3 with the classical completeness of 80% in Cycle II respectively. Keyword: the change of object form, learning model of the Team Assisted Individualization (TAI) type, concept understand. Jatmiko Catur Nugroho. ”PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TIPE TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION (TAI) UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP PERUBAHAN WUJUD BENDA PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI 02 BRANGKAL KABUPATEN KLATEN TAHUN AJARAN 2012/2013”. Skripsi, Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret, Agustus 2013. Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan pemahaman konsep perubahan wujud benda melalui penerapan model pembelajaran tipe Team Assisted Individualization (TAI) pada siswa kelas IV SD Negeri 02 Brangkal tahun ajaran 2012/2013. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas berlangsung selama 2 siklus dan setiap siklus terdiri dari 4 tahapan yaitu : perencanaan, pelaksanaan tindakan, evaluasi dan refleksi. Sebagai sampel adalah siswa kelas IV SD Negeri 02 Brangkal Kecamatan Karanganom Kabupaten Klaten yang berjumlah 20 siswa. Sumber data yang digunakan adalah informasi dari narasumber yaitu guru, siswa dan observer. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, tes dan dokumentasi. Untuk menguji validitas data, peneliti menggunakan validitas isi. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik deskripitif komparatif yang terdiri dari tiga buah komponen yaitu reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran tipe Team Assisted Individualization (TAI) dapat meningkatkan pemahaman konsep perubahan wujud benda pada siswa kelas kelas IV SD Negeri 02 Brangkal Karanganom Klaten Tahun ajaran 2012/2013. Nilai rata-rata hasil tes awal sebelum tindakan (pratindakan) yaitu 43 dengan ketuntasan klasikal 20%. Pada siklus I nilai rata-rata kelas meningkat mencapai 62,3 dengan ketuntasan klasikal 45%. Pada siklus II nilai rata-rata kelas meningkat menjadi 72,3 dengan ketuntasan klasikal 80%. Kata kunci: perubahan wujud benda, model pembelajaran tipe Team Assisted Individualization (TAI), pemahaman konsep

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Nur Anisah
    Date Deposited: 01 May 2014 18:05
    Last Modified: 01 May 2014 18:05
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/14216

    Actions (login required)

    View Item