PENGARUH MODEL KOOPERATIF TIPE TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) TERHADAP KEMAMPUAN KONSEP BANGUN RUANG

Wulandari, Hesti and Slamet, St. Y. and Rintayati, Peduk (2013) PENGARUH MODEL KOOPERATIF TIPE TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) TERHADAP KEMAMPUAN KONSEP BANGUN RUANG. Jurnal Didaktika Dwija Indria, 1 (7).

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (302Kb) | Preview

    Abstract

    Abstract: The purpose of this research was to test the differences of student’s mathematical ability in application of concept geometrical between students taught with cooperative learning model type Teams Games Tournament (TGT) and students taught with conventional model at fifth grade of elementary school. This research is use of quasi-experimental studies (Quasi-Experimental Research) using the “Randomized Control Group Pretest Posttest Posttest Design”. The research population is all fifth grade students in the second semester of Elementary School in Jatiyoso Sub-District 2012/2013 year academic. Sampling technique is “Cluster Random Sampling”. Data collection techniques of ability in application of geometrical concept is using the test. And techniques of data analysis using t-test. The conclusion of this study is student’s ability in application of geometrical concept taught with cooperative learning model type Teams Games Tournament (TGT) is better than student’s taught with cooperative learning model. (tcount > ttable = 5,0667 > 2,0110). Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk menguji ada tidaknya pengaruh perbedaan kemampuan penerapan konsep bangun ruang antara siswa yang diajar dengan model pembelajaran koopertaif tipe Teams Games Tournament (TGT) dan siswa yang diajar dengan model konvensional terhadap siswa kelas V SD. Penelitian ini menggunakan metode eksperimental semu (Quasi-Experimental Research) menggunakan rancangan “Randomized Control Groub Pretest Posttest Design”. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas V semester genap SDN se-Kecamatan Jatiyoso tahun ajaran 2012/2013. Teknik pengambilan sampel dengan ”Cluster Random Sampling”. Teknik pengumpulan data kemampuan penerapan konsep bangun ruang menggunakan tes. Dan teknik analisis data menggunakan uji-t. Simpulan penelitian ini adalah kemampuan penerapan konsep bangun ruang siswa yang diajar dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Teams Games Tournament (TGT) lebih baik dari pada siswa yang diajar dengan model pembelajaran konvensional (thitung > ttabel = 5,0667 > 2,0110). Kata kunci: kemampuan penerapan konsep bangun ruang, model kooperatif, model kooperatif tipe TGT

    Item Type: Article
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Endar Kusumaningrum
    Date Deposited: 01 May 2014 17:05
    Last Modified: 01 May 2014 17:05
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/14111

    Actions (login required)

    View Item