PENGARUH KOMPETENSI DOSEN DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR MAHASISWA

AFRITASARI, SOFIA (2013) PENGARUH KOMPETENSI DOSEN DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR MAHASISWA. Masters thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (442Kb) | Preview

    Abstract

    ABSTRACT One of many problems faced by Indonesian country is the low quality of education in every level and educational unit. The increase of the quality of education is always pointed to develop the quality of Indonesian people in order to have a strong competitiveness to cope the global challange. The purpose of the research is to understand the influance of lecturer’s competence and learning motivation to the student’s learning performance. The research is an analytic one with cross sectional design. It is held on the second semester students of Estu Utomo Midwifery Academy Boyolali from December 2012 up to July 2013. The taking sample technique used is simple random sampling of 81 students. The data of this research is collected by questioner and documentation. They are analyzed by corelation, multiple regression, t test, F test, and determination coefficient. The data processing uses SPSS program. The result of the research shows that the competence of the lecturers has a significant influence to the students’ learning performance. The value of lecturers’ competence regression coefficient has positive mark which means that the better the lecturers’s competence the higher the students’s learning performance. Meanwhile, the value of learning motivation regression coefficient gives positive sign so that the higher the students’s learning motivation, the higher the students’ learning performance. Thus, the lecturers’ competence and learning motivation result to the learning performance of Askeb I subject (pregnancy) on the second semester students of Estu Utomo Midwifery Academy Boyolali simultanously. Keywords: lecturers’ competence, learning motivation, and learning performance. ABSTRAK Salah satu permasalahan yang dihadapi bangsa Indonesia adalah rendahnya mutu pendidikan pada setiap jenjang dan satuan pendidikan. Peningkatan mutu pendidikan selalu diarahkan untuk meningkatkan kualitas manusia Indonesia agar memiliki daya saing yang kuat dalam menghadapi tantangan global. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh kompetensi dosen dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar mahasiswa. Jenis penelitian ini adalah penelitian analitik dengan rancangan cross sectional. Penelitian dilakukan pada mahasiswa semester II Akademi Kebidanan Estu Utomo Boyolali bulan Desember – Juli 2013. Tehnik pengambilan sampel menggunakan simple random sampling sebesar 81 mahasiswa. Alat pengumpul data menggunakan kuesioner dan dokumentasi. Analisis data menggunakan korelasi, regresi ganda, uji t, uji F dan koefisien determinasi. Pengolahan data menggunakan program SPSS. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kompetensi dosen berpengaruh signifikan terhadap prestasi belajar mahasiswa. Nilai koefisien regresi kompetensi dosen bertanda positif sehingga semakin baik kompetensi dosen maka semakin semakin tinggi pula prestasi belajar mahasiswa. Motivasi belajar berpengaruh signifikan terhadap prestasi belajar mahasiswa. Nilai koefisien regresi motivasi belajar bertanda positif sehingga semakin tinggi motivasi belajar mahasiswa maka semakin semakin tinggi pula prestasi belajar mahasiswa. Kompetensi dosen dan motivasi belajar berpengaruh terhadap prestasi belajar mata kuliah Askeb I (kehamilan) pada mahasiswa semester II Akademi Kebidanan Estu Utomo Boyolali secara simultan. Kata Kunci : kompetensi dosen, motivasi belajar dan prestasi belajar

    Item Type: Thesis (Masters)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat - LPPM
    Depositing User: Nurrahma Restia
    Date Deposited: 03 May 2014 17:24
    Last Modified: 03 May 2014 17:24
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/14026

    Actions (login required)

    View Item