ANALISIS KESALAHAN DALAM MENGERJAKAN SOAL MATERI POKOK FLUIDA PADA SISWA KELAS XI SMA NEGERI 8 SURAKARTA TAHUN AJARAN 2012/ 2013

Ruswanti, Septi (2013) ANALISIS KESALAHAN DALAM MENGERJAKAN SOAL MATERI POKOK FLUIDA PADA SISWA KELAS XI SMA NEGERI 8 SURAKARTA TAHUN AJARAN 2012/ 2013. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (555Kb) | Preview

    Abstract

    Septi Ruswanti. ANALYSIS OF MISTAKES IN SOLVING PROBLEMS ON FLUID AT STUDENT CLASS XI SMA 8 SURAKARTA THE ACADEMIC YEAR 2012/ 2013. Thesis, Teacher Training and Education Faculty, Sebelas Maret University Surakarta. October 2013. Research aimed to know: (1) a kind of mistake students in resolving the questions on subject matter of a fluid, (2) factors causing student made a mistake in resolve the questions on subject matter Fluid. This research used descriptive qualitative research. The study is done at a student XI IPA 2 SMA N 8 Surakarta. A sample of research that selected as many as ten students from 25 graders, XI IPA 2 with the technique of samples aims. The technique of collecting data was done with the technique of observation, collection of sheets of data from a test of students and an interview. Validation data should be conducted by triangulation data, namely comparing between the results of the observation of teachers and students, the results of the deut. daily siswa, and the results of the interview with some students. Analysis of data carried out through the stage, the reduction of data presentation of data, and the withdrawal of the conclusion. Based on data, analysis and discussion was obtained conclusion: (1) a kind of mistake students in resolving the questions on subject matter of a Fluid are strategy error (40 %), translation error (100 %), misconception (100 %) and calculation error (80 %). (2) The causes of the error done by the students in solving problems on the subject of Fluid are: (a) the cause of error strategy: students were less scrupulous, less exercises, could not distinguish the use of symbols of physics and not understand the concept of a right, (b) the translation error: students had lack of time, were less scrupulous, confused with Physics symbols, and did not even know, (c) the misconception: students did not understand and did not even know the concepts of Fluid due to lack of learning, (d) the cause of calculating errors: students were less scrupulous, confused and in a hurry in the work on the problems, because of lack of time, even some students could not perform arithmetic operations well. Keywords: analysis, error, problem, Fluid, senior high school Septi Ruswanti. ANALISIS KESALAHAN DALAM MENGERJAKAN SOAL MATERI POKOK FLUIDA PADA SISWA KELAS XI SMA NEGERI 8 SURAKARTA TAHUN AJARAN 2012/ 2013. Skripsi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta. Oktober 2013. Penelitian bertujuan untuk mengetahui: (1) jenis kesalahan yang dilakukan siswa dalam menyelesaikan soal-soal pada materi pokok Fluida, (2) faktor-faktor yang menyebabkan siswa melakukan kesalahan dalam menyelesaikan soal-soal pada materi pokok Fluida. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Penelitian ini dilakukan pada siswa kelas XI IPA 2 SMA Negeri 8 Surakarta. Sampel penelitian yang dipilih sebanyak 10 siswa dari 25 siswa kelas XI IPA 2, dengan teknik sampel bertujuan. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan teknik observasi, pengambilan data dari lembar jawab tes siswa dan wawancara. Validasi data dilakukan dengan triangulasi data, yaitu membandingkan antara data hasil observasi guru dan siswa, data hasil ulangan harian siswa dan data hasil wawancara dengan beberapa siswa. Analisis data dilakukan melalui tahap reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Berdasarkan analisis data dan pembahasan, diperoleh kesimpulan: (1) Jenis kesalahan yang dilakukan siswa dalam menyelesaikan soal-soal pada materi pokok Fluida adalah kesalahan strategi (40%), kesalahan terjemahan (100%), kesalahan konsep (100%) dan kesalahan hitung (80%). (2) Penyebab siswa melakukan kesalahan dalam menyelesaikan soal-soal pada materi pokok Fluida adalah: (a) Penyebab kesalahan strategi: karena siswa kurang teliti, kurang latihan, belum dapat membedakan penggunaan simbol-simbol Fisika serta belum memahami konsep yang benar. (b) Penyebab kesalahan terjemahan: siswa kekurangan waktu, kurang teliti, lupa, tergesa-gesa dalam mengerjakan, bingung dengan simbol Fisika dan bahkan tidak tahu. (c) Penyebab kesalahan konsep: siswa belum memahami dan bahkan tidak tahu konsep yang terkandung dalam materi pokok Fluida akibat kurang belajar dan kurang latihan. (d) Penyebab kesalahan hitung: siswa kurang teliti, bingung dan tergesa-gesa dalam mengerjakan soal, karena kekurangan waktu dan beberapa siswa tidak dapat melakukan operasi perhitungan dengan baik. Kata kunci: analisis, kesalahan, soal, Fluida, SMA

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Q Science > QC Physics
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Fisika
    Depositing User: Tri Wahyu Prasetyo
    Date Deposited: 24 Apr 2014 19:06
    Last Modified: 24 Apr 2014 19:06
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/13056

    Actions (login required)

    View Item