PEMBUATAN DIGITALISASI BENDA PURBAKALA PADA MUSEUM PURBAKALA SANGIRAN KABUPATEN SRAGEN MENGGUNAKAN AUGMENTED REALITY TECHNOLOGY

NUGROHO, FENDY PRASETYO (2013) PEMBUATAN DIGITALISASI BENDA PURBAKALA PADA MUSEUM PURBAKALA SANGIRAN KABUPATEN SRAGEN MENGGUNAKAN AUGMENTED REALITY TECHNOLOGY. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (822Kb) | Preview

    Abstract

    ABSTRACT The preservation and maintenance of the early man site is one of methods done in order the history in Sangiran can be known and learned by the society. The multimedia application which is the integrated text, sound, image, and video components will make the user find it easier to understand and the information delivered more interactively. The objective of this final project is to give the information based on multimedia regarding ancient collection in Showroom 1 Sangiran Museum. This application was created and developed by using 4-cycle method covers analysis stage to answer research problems and collect the data, design the application to construct the scenario and story board, to create the application to make the design up to the application system and calibration stage for application trial. The producing stage was using some supported softwares such as Adobe Photoshop to design the object material by using stamp technique, 3D Studio Max 2010 to design 3-dimension object, Autodesk Maya and D Fusion Studio 2011 to convert 3-dimention object into AR. The result of the result is the multimedia which contributes the information of the ancient materials in Showroom 1 Museum Sangiran. It covers images and explanations of the ancient materials which are presented in video, animation, and text. Key words: Augmented Reality Technology, ancient material, Sangiran Museum, DFusion ASBTRAK Pelestarian dan perawatan situs purbakala yang dilakukan di Museum Sangiran merupakan salah satu cara agar sejarah yang ada di Sangiran dapat diketahui dan dipelajari oleh masyarakat luas. Aplikasi multimedia yang merupakan penggabungan dari komponen teks, suara, gambar dan video akan membuat pengguna menjadi lebih mudah untuk memahami serta membuat penyampaian informasi lebih interaktif. Tujuan dari proyek tugas akhir ini untuk memberi informasi berbasis multimedia tentang koleksi benda purbakala pada Ruang Pamer 1 Museum Sangiran. Aplikasi ini dirancang dan dikembangkan menggunakan metode 4-cycle meliputi tahapan analisis untuk menjawab rumusan masalah dan mengumpulkan data, perancangan aplikasi untuk merancang skenario dan story board, pembuatan aplikasi untuk membuat desain hingga sistem aplikasi dan tahapan pengujian untuk uji coba aplikasi yang sudah dibuat. Pada tahap pembuatan menggunakan beberapa software pendukung seperti Adobe Photoshop untuk merancang material objek dengan teknik stamp, 3D Studio Max 2010 untuk merancang objek 3 dimensi, Autodesk Maya dan DFusion Studio 2011 digunakan untuk exporter objek 3 dimensi menjadi AR. Penelitian ini menghasilkan aplikasi multimedia yang dapat memberikan informasi benda purbakala pada Ruang Pamer 1 di Museum Sangiran meliputi gambar benda purbakala serta penjelasan dari benda purbakala tersebut yang ditampilkan dalam bentuk video, animasi dan teks. Kata kunci : Augmented Reality Technology, benda purbakala, Museum Sangiran, DFusion

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
    Divisions: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat - LPPM
    Depositing User: Nurrahma Restia
    Date Deposited: 03 May 2014 17:26
    Last Modified: 03 May 2014 17:26
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/12977

    Actions (login required)

    View Item