ALIH KODE DAN CAMPUR KODE DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS VII SMP NEGERI 2 JATEN KARANGANYAR

PERTIWI, SARA PUTRI (2013) ALIH KODE DAN CAMPUR KODE DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS VII SMP NEGERI 2 JATEN KARANGANYAR. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (356Kb) | Preview

    Abstract

    ABSTRACT The objective of research was to describe: (1) the form of code switching and code mixing in Indonesian Language Learning in the VII-D and VII-G Grades of SMP Negeri 2 Jaten Karanganyar, (2) the cause of spoken code switching and code mixing occurrences in Indonesian Language Learning in the VII-D and VIIG Grades of SMP Negeri 2 Jaten Karanganyar, and (3) the effect of code switching and code mixing in Indonesian Language Learning in the VII-D and VII-G Grades of SMP Negeri 2 Jaten Karanganyar. This study was a descriptive qualitative research, with a single embedded case study strategy. The data sources used were event, informant, and document. The techniques of collecting data used were observation, interview and document analysis. The sample employed was purposive sampling. To validate the data, source triangulation technique were used. Technique of analyzing data used was an interactive analysis. Considering the result of research, the following conclusions could be drawn: (1) The form of code switching occurring in Indonesian Language Learning in the VII-D and VII-G Grades of SMP Negeri 2 Jaten Karanganyar was external code switching, the one from Indonesian to Javanese or from Javanese to Indonesian, (2) The factor underlying the code switching occurrence in Indonesian language was the intention to compensate the students’ language competency, ie speakers, opponents said, the presence of a third speaker, subject or topic, evoking a sense of humor, and for just prestigious, and (3) The positive effect of code switching and code mixing in Indonesian language learning was that the teachinglearning process could run smoothly. The negative one included: the damaged Indonesian grammar due to interference and integration and the presence of code switching and code mixing of Indonesian language use. Keyword: code switching, code mixing, learning Indonesian language ABSTRAK Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan : (1) bentuk alih kode dan campur kode; (2) penyebab terjadinya alih kode dan campur kode; dan (3) dampak terjadinya alih kode dan campur kode dalam pembelajaran bahasa Indonesia kelas VII-D dan VII-G SMP Negeri 2 Jaten, Karanganyar. Bentuk penelitian ini deskriptif kualitatif. Sumber data yang digunakan adalah peristiwa, informan, dan dokumen. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan analisis dokumen. Sampel yang digunakan bersifat purposive sampling. Untuk menguji kebenaran data digunakan teknik triangulasi sumber. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis interaktif. Berdasarkan data penelitian dapat disimpulkan: (1) Bentuk alih kode yang terjadi dalam pembelajaran bahasa Indonesia kelas VII-D dan VII-G SMP Negeri 2 Jaten Karanganyar berupa alih kode ekstern, sedangkan bentuk campur kode yang terjadi berupa kata, frase, dan klausa. (2) Faktor yang melatarbelakangi terjadinya alih kode dalam pembelajaran bahasa Indonesia, yaitu penutur, lawan tutur, hadirnya penutur ketiga, pergantian pokok pembicaraan atau topik, membangkitkan rasa humor, dan untuk sekedar bergengsi, untuk mengimbangi kemampuan berbahasa siswa, serta untuk menarik perhatian siswa, dan (3) Dampak positif terjadinya alih kode dan campur kode dalam pembelajaran bahasa Indonesia, yaitu proses belajar mengajar berjalan lancar. Dampak negatif terjadinya alih kode dan campur kode dalam pembelajaran, yaitu: penggunaan bahasa yang tidak baik dan benar, serta adanya alih kode dan campur kode penggunaan bahasa Indonesia. Kata Kunci: alih kode, campur kode, pembelajaran bahasa Indonesia

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat - LPPM
    Depositing User: Nurrahma Restia
    Date Deposited: 03 May 2014 17:29
    Last Modified: 03 May 2014 17:29
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/12962

    Actions (login required)

    View Item