TEKNIK SOSIODRAMA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PENYESUAIAN DIRI DI SEKOLAH SISWA KELAS VIII DI SMP NEGERI 2 MATESIH TAHUN PELAJARAN 2013/2014

YUNIATI, TRI (2013) TEKNIK SOSIODRAMA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PENYESUAIAN DIRI DI SEKOLAH SISWA KELAS VIII DI SMP NEGERI 2 MATESIH TAHUN PELAJARAN 2013/2014. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (1433Kb) | Preview

    Abstract

    Tri Yuniati. "SOCIODRAMA’S TECHNIQUES TO IMPROVE SKILLS SELF ADJUSTMENT AT SCHOOL STUDENTS IN GRADE VIII SMP NEGERI 2 MATESIH IN THE ACADEMIC YEAR 2013/2014" Thesis. Theacer Training and Education Faculty Of Sebelas Maret University. October 2013. The purpose of this study was to determine the effectiveness of the sociodramas technique in improving self adjustment at school in student class VIII SMP N 2 Matesih. This research was a experiment with quasi-experimental design. The study subject were 36 students who have low self-adjustment in school. The techniques used for sampling is purposive sampling. Data collection techniques with questionnaires self adjustment at scholl. Test the validity of the instrument with the Pearson correlation, while the reliability test instrument using techniques Alpha Cronbach reliability coefficient of 0.904. The data analysis technique used is non-parametric statistical analysis techniques Wilcoxon test and Mann-Whitney test. The results showed difference between the experimental group pretest scores and posttest scores obtained value Wilcoxon Signed Test the Z count equal to -4.974 with a significance of 0.000 <0.05, then Ho is rejected Ha accepted, means that there is a significant difference between pretest and posttest experimental group after getting treatment. Based on the results of the study also showed the experimental group and the control group posttest scores obtained difference in value of the Mann-Whitney U test of 0.00 and a price of Z at -5.133 with a significance of 0.000 <0.05, then Ho is rejected and Ha accepted, means that there are significant differences between the experimental group and the control group with the group in the posttest value adjustment in school improvement. Conclusions This study sociodramas technique is effective for improving self adjustment at school students in grade VIII SMP Negeri 2 Matesih year 2013/2014 Keywords: sociodramatic techniques, adjustment in school Tri Yuniati. “ TEKNIK SOSIODRAMA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PENYESUAIAN DIRI DI SEKOLAH SISWA KELAS VIII DI SMP NEGERI 2 MATESIH TAHUN PELAJARAN 2013/2014 ” Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta. Oktober 2013. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui efektifitas teknik sosiodrama dalam meningkatkan penyesuaian diri di sekolah pada siswa VIII di SMP N 2 Matesih. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan desain Kuasi Experimen. Subjek penelitian ini sebanyak 36 siswa yang memiliki penyesuaian diri di sekolah rendah. Adapun teknik yang digunakan untuk pengambilan sampel adalah purposive sampling. Teknik pengumpulan data mengunakan angket penyesuaian diri di sekolah. Uji validitas instrument dengan korelasi pearson, sedangkan uji reliabilitas instrument menggunakan teknik Cronbach Alpha dengan koefisien reliabilitasnya sebesar 0,904. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis statistik non parametrik Uji Wilcoxon dan Uji Mann-Whitney. Hasil penelitian menunjukkan pada kelompok eksperimen ada perbedaan antara skor pretest dan skor posttest diperoleh harga Wilcoxon Signed Test yaitu Z hitung sebesar -4,974 dengan signifikansi sebesar 0,000 < 0,05, maka Ho ditolak Ha diterima, diartikan bahwa ada perbedaan yang signifikan antara pretest dan posttest kelompok eksperimen setelah mendapatkan treatment. Berdasarkan hasil penelitian juga menunjukkan pada kelompok eksperimen dan kelompok kontrol ada perbedaan skor posttest diperoleh harga Mann-Whitney U sebesar 0,00 dan harga uji Z sebesar -5,133 dengan signifikansi sebesar 0,000 < 0,05, maka Ho ditolak dan Ha diterima, diartikan bahwa ada perbedaan yang signifikan antara kelompok eksperimen dan kelompok kontrol dengan kelompok nilai posttest dalam peningkatan penyesuaian diri di sekolah. Simpulan penelitian ini adalah teknik sosiodrama efektif untuk meningkatkan penyesuaian diri di sekolah siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Matesih tahun pelajaran 2013/2014. Kata kunci : teknik sosiodrama, penyesuaian diri di sekolah

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    L Education > LC Special aspects of education > LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Bimbingan Konseling
    Depositing User: Tri Wahyu Prasetyo
    Date Deposited: 23 Apr 2014 10:23
    Last Modified: 23 Apr 2014 10:23
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/12889

    Actions (login required)

    View Item