PEMBUATAN GAME “PRINCE OF AYODYA” MENGGUNAKAN HTML5

CIPTADI, FREDI ERWAN (2013) PEMBUATAN GAME “PRINCE OF AYODYA” MENGGUNAKAN HTML5. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF (Prince Of Ayodya Game, Multimedia, HTML5 Game, Game ) - Published Version
Download (360Kb) | Preview

    Abstract

    Game is one of the means of an entertainment for most people, even for some people has become a hobby or a routine to avoid stress. Therefore the game envolve continously, from one game per platform, into a multi-platform game. However, some games are only concerned for entertainment purposes, following trends to get the market, without any educational side of the game. "Prince Of Ayodya" game is created as entertainment purpose and of the Indonesian culture, which is Ramayana story. This game is made using HTML5, Javascript, and Melonjs game engine which can unite canvas from TiledMapEditor with Javascript. For character design, sprites, game objects are made with Adobe Photoshop CS4, CoreldrawX5, while the interface level is made with TiledMap Editor. The game is expected not only for entertainment purpose but also is expected to be able to represent the Ramayana story in a more interesting and interactive way. In the end, users can be more interested in Indonesia cultures. Game merupakan salah satu sarana hiburan bagi kebanyakan orang, bahkan sudah menjadi suatu hobi atau rutinitas bagi sebagian orang agar terhindar dari stres. Oleh karena itu game selalu akan terus berkembang, dari yang awalnya satu game hanya untuk satu platform, kini sudah berkembang menjadi multiplatform game. Akan tetapi, banyak game yang hanya mementingkan tujuan untuk hiburan semata, mengikuti tren yang ada untuk mendapat kan pasar , tanpa melihat sisi edukasi dari game tersebut. Pada tugas akhir ini, game “Prince Of Ayodya” dibuat dengan tujuan selain untuk hiburan juga terdapat unsur budaya Indonesia yaitu kisah Ramayana. Game ini dibuat dengan menggunakan HTML5, Javascript, dan game engine Melonjs dimana engine berfungsi menyatukan canvas yang dibuat menggunakan TiledMap Editor dengan Javascript. Untuk pembuatan desain karakter, sprite, objek-objek permainan menggunakan CoreldrawX5 dan Adobe Photoshop CS4, sedangkan untuk pembuatan interface levelnya menggunakan TiledMap Editor. Game ini diharapkan selain untuk sarana hiburan, juga diharapkan mampu untuk merepresentasikan sebagian dari kisah Ramayana dengan cara yang lebih menarik dan interaktif. Diharapkan pengguna dapat lebih tertarik dengan kebudayaan-kebudayaan Indonesia.

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: Z Bibliography. Library Science. Information Resources > ZA Information resources > ZA4050 Electronic information resources
    Divisions: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam > D3 - Ilmu Komputer
    Depositing User: Vignasari Kokasih
    Date Deposited: 21 Apr 2014 22:09
    Last Modified: 21 Apr 2014 22:09
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/12713

    Actions (login required)

    View Item