PENINGKATAN PEMAHAMAN KEBEBASAN BERORGANISASI MATA PELAJARAN PKn MELALUI METODE ROLE PLAYING PADA SISWA KELAS V SDN KEDEN 3 KALIJAMBE SRAGEN TAHUN PELAJARAN 2012/2013

Barokah, Anik (2013) PENINGKATAN PEMAHAMAN KEBEBASAN BERORGANISASI MATA PELAJARAN PKn MELALUI METODE ROLE PLAYING PADA SISWA KELAS V SDN KEDEN 3 KALIJAMBE SRAGEN TAHUN PELAJARAN 2012/2013. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (601Kb) | Preview

    Abstract

    Anik Barokah. THE IMPROVEMENT OF ORGANIZING FREEDOM’S COMPREHENSION IN CIVICS EDUCATION THROUGH ROLE PLAYING METHOD OF THE V GRADE STUDENTS OF SDN KEDEN 3 KALIJAMBE SRAGEN IN THE ACADEMIC YEAR 2012/2013. Minithesis, Teacher Training and Education Faculty of Sebelas Maret University Surakarta. July 2013. The aim of this research is to improve of organizing freedom’s comprehension in civics education through role playing method of the V grade students of SDN keden 3 kalijambe sragen in the academic year 2012/2013. The type of this research is classroom action research (CAR), it consists of two cycles. Each cycles consist of four phases, that are planning, action implementation, observation, and reflection. The subject of this research is the V grade students of SDN Keden 3 Kalijambe Sragen at 2012/2013 Academic Year amounting to 12 students. Data analyzing technique is interactive analysis model (Miles and Huberman), it consists of four components, consist of data collecting technique, data reduction, display data, and conclucion or verification. Data collecting technique are interview, observation, documentation, and test. Data validity are data triangulation and method triangulation. Base on the result of the research show that applying of Role Playing method can improve of organizing freedom’s comprehension in civics education from initial condition to first cycle and from first cycle to second cycle. The improvement of comprehension could be seen by the increased value of the average value in the initial conditions of 60, in the first cycle is 70,83, and the second cycle increased to 79. On the initial condition, there are 4 students (33%) who aquired KKM grade (≥70), in the first cycle increased to 8 students (67%), and in the second cycle became 11 students (92%). The conclusion of this research is Role Playing method can improve of organizing freedom’s comprehension in civics education through role playing method of the V grade students of SDN Keden 3 Kalijambe Sragen in the academic year 2012/2013. Keyword: Comprehension, Organizing freedom’s, PKn, Role Playing Anik Barokah. K7109021. PENINGKATAN PEMAHAMAN KEBEBASAN BERORGANISASI MATA PELAJARAN PKn MELALUI METODE ROLE PLAYING PADA SISWA KELAS V SDN KEDEN 3 KALIJAMBE SRAGEN TAHUN PELAJARAN 2012/2013. Skripsi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret, Juli 2013. Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan pemahaman kebebasan berorganisasi mata pelajaran PKn dengan menggunakan metode Role Playing pada siswa kelas V SDN Keden 3 kalijambe Sragen Tahun Pelajaran 2012/2013. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang terdiri dari dua siklus. Setiap siklus terdiri dari 4 tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas V SDN Keden 3 Kalijambe Sragen Tahun Pelajaran 2012/2013 yang berjumlah 12 siswa. Data penelitian ini diperoleh dengan teknik tes, observasi, dokumentasi, dan wawancara. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif (Miles dan Huberman) yang terdiri dari empat komponen yaitu pengumpulan data, reduksi data, sajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Uji validitas data pada penelitian ini menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi metode. Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan metode Role Playing dapat meningkatkan pemahaman kebebasan berorganisasi mata pelajaran PKn dari kondisi awal ke siklus I dan siklus I ke siklus II. Peningkatan tersebut dapat diketahui dengan meningkatnya nilai rata-rata pada kondisi awal sebesar 60, pada siklus I sebesar 70,83 dan pada siklus II meningkat menjadi 79. Pada kondisi awal siswa yang memperoleh nilai diatas KKM (≥70) sebanyak 4 siswa (33%), pada siklus I meningkat menjadi 8 siswa (67%), dan siklus II meningkat lagi menjadi 11 siswa (92%). Simpulan penelitian ini adalah metode Role Playing dapat meningkatkan pemahaman kebebasan berorganisasi mata pelajaran PKn pada siswa kelas V SDN Keden 3 Kalijambe Sragen Tahun Pelajaran 2012/2013. Kata kunci: Pemahaman, Kebebasan berorganisasi, PKn, Role Playing

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Nur Anisah
    Date Deposited: 21 Apr 2014 06:04
    Last Modified: 21 Apr 2014 06:04
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/12665

    Actions (login required)

    View Item