An Evaluation on Writing Materials in the English Textbook Entitled “English in Focus” for Second Grade Students of Junior High School

BAROROH, AYUNINGTYAS UMI (2013) An Evaluation on Writing Materials in the English Textbook Entitled “English in Focus” for Second Grade Students of Junior High School. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (1849Kb) | Preview

    Abstract

    This research focuses on evaluating writing materials in the textbook “English in Focus” used by second grade students of SMP Negeri 7 Surakarta. The aim of this research is to find out: (1) whether the writing materials are compatible with the School-based Curriculum; (2) whether the writing materials facilitate students’ needs to develop their writing ability; (3) the students’ view on the writing materials in the textbook; (4) the teacher’s view on the writing materials in the textbook. The method used in this research is descriptive qualitative method. The sources of data are document and informants. The data were collected through document analysis, interview, and questionnaire. In analyzing the data, the researcher use interactive model of analysis including data reduction, data display, and drawing conclusion. The result of this research shows that the compatibility of the writing materials is 60%. Based on the theory proposed by Arikuto (2006), it means that the writing materials are compatible with the School-based Curriculum. The writing materials in the textbook “English in Focus” also facilitate students’ needs to develop their writing skill in terms of developing main idea, using appropriate vocabulary and using correct grammar. But, they do not facilitate the students’ need to write by using correct spelling, punctuation, and other mechanical aspects. Based on the opinion of both the teacher and the students, the writing activities in the textbook are not interesting to do, not visually appealing, not challenging, and not motivating for students. However, the writing activities are appropriate for the students’ level and have clear directions so the students can easily follow the instructions. Keyword: writing material, textbook, school-based curriculum Penelitian ini fokus pada evaluasi materi-materi writing yang terdapat dalam buku teks bahasa inggris yang berjudul “English in Focus” yang digunakan oleh siswa kelas dua SMP Negeri 7 Surakarta. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui: (1) apakah materi-materi writing yang terdapat di buku tersebut sesuai dengan KTSP; (2) apakah materi-materi writing yang terdapat di buku tersebut dapat membantu siswa mengembangkan kemampuan menulis dalam bahasa inggris; (3) pendapat siswa terkait materi-materi writing yang terdapat di buku teks tersebut; (4) pendapat guru terkait materi-materi writing yang terdapat di buku teks tersebut. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif. Pada proses pengumpulan data, dokumen dan informan digunakan sebagai sumber data. Pada proses analisis data, digunakan model analisis interaktif yang terdiri dari reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tingkat kesesuaian materi-materi writing di dalam buku teks tersebut dengan KTSP adalah 60%. Berdasarkan teori dari Arikunto (2006), materi writing di dalam buku tersebut sesuai dengan kurikulum. Disamping itu, materi-materi writing yang terdapat di dalam buku text “English in Focus” juga membantu siswa dalam mengembangkan pikiran pokok, menggunakan kosa kata yang tepat, dan menggunakan grammar yang benar saat menulis dalam bahasa inggris. Namun materi-materi writing tersebut tidak membantu siswa dalam hal spelling, punctuation, dan aspek mekanik yang lain. Berdasarkan pendapat guru dan murid yang menggunakan buku tersebut, materi-materi writing yang ada dalam buku tersebut tidak menarik dari segi aktifitasnya, tidak menarik secara visual, tidak menantang, dan tidak memotifasi siswa. Meskipun begitu, materi-materi writing tersebut sesuai dengan level siswa dan juga jelas petunjuk dan perintahnya sehingga siswa dapat dengan mudah melakukan aktifitas dan latihan yang terdapat di buku tersebut. Kata kunci: materi writing, buku teks, KTSP

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    P Language and Literature > P Philology. Linguistics
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Bahasa Inggris
    Depositing User: Prima Adi Pradana
    Date Deposited: 19 Apr 2014 19:52
    Last Modified: 19 Apr 2014 19:52
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/12480

    Actions (login required)

    View Item