PEMBELAJARAN KIMIA MENGGUNAKAN METODE TEAMS GAMES TOURNAMENTS (TGT) DENGAN MEDIA ANIMASI BERBASIS FLASH DAN VIDEO DITINJAU DARI KEMAMPUAN MEMORI DAN KREATIVITAS

PURBOSARI, PARA MITTA (2013) PEMBELAJARAN KIMIA MENGGUNAKAN METODE TEAMS GAMES TOURNAMENTS (TGT) DENGAN MEDIA ANIMASI BERBASIS FLASH DAN VIDEO DITINJAU DARI KEMAMPUAN MEMORI DAN KREATIVITAS. Masters thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (433Kb) | Preview

    Abstract

    The aims of this study were to determine the effect of chemistry learning using TGT method assisted by animation media based on flash and video, memory, creativity and interaction between the variables toward students’ achievement. This research used quasi experimental method and was conducted from April 2012 to Februari 2013. This research population was all students’s for grade X of State Vocational High School 2 Sukoharjo, Academic Year 2012/2013. There are two class of samples, which were provided by cluster random sampling technique. Class X KI B was given using animation media based on flash and X KI A using video media. The data were collected using tests instrument for students’ cognitive achievement, memory, creativity, and questionary for afective skills. The data were analyzed using non parametric (Kruskal-Wallis). From the data analysis can be concluded that: 1). there was effect of chemistry learning using TGT method assisted animation media based on flash and video toward students’ achievement, 2). there was no effect of memory toward students’ achievement, 3). there was no the effect of creativity toward students’ achievement,4). there was interaction between TGT method assisted animation based of flash and video with memory toward students’ achievement, 5). there was interaction between TGT method assisted animation based of flash and video with creativity toward students’ achievement, 6). there was no interaction between memory and creativity of students toward students’ achievement, 7). there was interaction between TGT method learning assisted animation based of flash and video, memory, and creativity of students’ toward students’ achievement. Keywords: TGT, Animation Media Based on Flash, Video, Memory, Creativity, Students’ Achievement. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui: pengaruh penggunaan metode TGT melalui media animasi berbasis flash dan video, kemampuan memori, kreativitas, dan interaksi variabel-variabelnya terhadap prestasi belajar siswa. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen semu dan dilaksanakan dari bulan April 2012–Februari 2013. Populasi penelitian ini adalah semua siswa kelas X SMK Negeri 2 Sukoharjo tahun pelajaran 2012/2013. Sampel diperoleh dengan teknik Cluster Random Sampling yang terdiri dari dua kelas, X KI A dan X KI B. Kelas X KI B menggunakan metode pembelajaran TGT dengan media animasi berbasis flash dan kelas X KI A menggunakan media video. Data dikumpulkan dengan metode tes untuk prestasi belajar kognitif, kemampuan memori, dan kreativitas, dan angket untuk kemampuan afektif siswa. Hipotesis diuji menggunakan non-parametrik yaitu uji Kruskal-Wallis. Dari hasil olah data disimpulkan: 1). ada pengaruh penggunaan metode TGT melalui media animasi berbasis flash dan video terhadap prestasi belajar siswa, 2). tidak ada pengaruh kemampuan memori tinggi dan rendah terhadap prestasi belajar siswa, 3). tidak ada pengaruh kreativitas tinggi dan rendah terhadap prestasi belajar siswa, 4). ada interaksi antara metode pembelajaran TGT dengan kemampuan memori terhadap prestasi belajar siswa, 5). ada interaksi antara metode pembelajaran TGT dengan kreativitas terhadap prestasi belajar siswa, 6). tidak ada interaksi antara kemampuan memori dengan kreativitas terhadap prestasi belajar siswa, 7). ada interaksi antara metode pembelajaran TGT, kemampuan memori, dan kreativitas terhadap prestasi belajar siswa. Kata Kunci : TGT, Media Animasi Berbasis Flash, Media Video, Kemampuan Memori, Kreativitas, Prestasi Belajar.

    Item Type: Thesis (Masters)
    Subjects: Q Science > Q Science (General)
    Divisions: Pasca Sarjana > Magister
    Depositing User: Prima Adi Pradana
    Date Deposited: 19 Apr 2014 06:58
    Last Modified: 19 Apr 2014 06:58
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/12211

    Actions (login required)

    View Item