PENINGKATAN KEMAMPUANNEMBANG MACAPAT MELALUI TEKNIK PEMODELAN SISWA KELAS VIII B SMP NEGERI 1 NGAWI TAHUN 2012/2013

, Sunardianto (2013) PENINGKATAN KEMAMPUANNEMBANG MACAPAT MELALUI TEKNIK PEMODELAN SISWA KELAS VIII B SMP NEGERI 1 NGAWI TAHUN 2012/2013. Masters thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (2047Kb) | Preview

    Abstract

    Sunardianto. S.441108015; Improving Sudent’s Reading Competence to Sing Macapat Songs Using Modelling Techniques to the VIII B Students of SMP Negeri 1 Ngawi. The consultant 1 is Prof. Dr.Sumarlam, MSand the consultant 2 is Drs. Supardjo, M.Hum. Thesis:The Indonesian Education of Graduate School, Majoring Language and Literature of Javanese, Sebelas Maret University, Surakarta, Juni 2013. The purposes of this study are (1) to improve students’s motivation to sing macapat songs using Modelling Techniques to the VIII B Students of SMP Negeri 1 Ngawi, (2) to improve students’s reading competence to sing macapat songs using Modelling Techniques to the VIII B Students of SMP Negeri 1 Ngawi. This research is a class action research, it is done by collaboration of the researcher and similar subject teacher. Subjects of the research are class VIII-B students of SMP Negeri 1 Ngawi and Javanese subject teacher as a model. They are 32 students. Data sources are taken from informant (Javanese subject teacher as a model and the students of class VIII-B SMP Negeri 1 Ngawi). Field notes (teaching learning proses record of reading tembang macapat), dan documents dan archives. Techniques of collecting data are observation, interview, perfomance test, and questionnaire. The data test using triangulation and review informant technique. Technique of collecting data is comparative critical analysis. It compares data found to student’s improvement in reading tembang macapat. The improvements aimed are 90% students attend reading tembang macapat teaching learning process actively and 80% students increase reading tembang macapatcompetence in other words they have mean > 80. The research was organized in three cycles. Each cycle comprises planning, acting, observing, and reflecting. The result of the research sho that there is an improvement in student’s motivation. It improves 78,53% in the first cycle. It the second cycle 85,50% and 93,38% in the third cycle. The result of this research also show that ther is an improvement in student’s reading competence. The improvement of student’s reading competence is also supported by the result of the test score. The mean of pre test score 69,97. It improves 72,59 in the first cycle, 79,16 in the second cycle and 85,56 in the third cycle Based on the research that has been done, it can be summarized as follows (1) the students activeness improve significantly in read ing tembang macapat teaching learning process using modeling techniques. (2) The students reading tembang macapat competence improve significantly using modeling techniques to the VIII B Students of SMP Negeri 1 Ngawi Key words: Reading, Competence, Technique, Modelling, tembang macapat Sunardianto,S441108015, Peningkatan Kemampuan Nembang Macapat dengan Teknik Pemodelan Siswa Kelas VIII-B SMP Negeri 1 Ngawi.Tesis, Program Pascasarjana, Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, Minat Utama Bahasa dan Sastra Jawa, Universitas Sebelas Maret Surakarta. Juli 2013. Tujuan penelitian ini adalah (1) meningkatkan keaktifan dalam pembelajaran nembang macapat siswa kelas VIII-B SMP Negeri 1 Ngawi dengan menerapkan teknik pemodelan; (2) meningkatkan kemampuan nembang macapat siswa kelas VIII-B SMP Negeri 1 Ngawi dengan menerapkan teknik pemodelan Penelitian ini berbentuk penelitian tindakan kelas, yaitu suatu penelitian yang merupakan kolaborasi antara peneliti, guru, siswa. Subjek penelitian adalah siswa kelas VIII-B yang berjumlah 32 siswa dan Guru mata pelajaran bahasa Jawa SMP Negeri 1 Ngawi. Sumber data penelitian ini adalah informan (guru mata pelajaran bahasa Jawa dan siswa kelas VIII-B SMP Negeri 1 Ngawi). Peristiwa (proses pembelajaran nembang macapat), dan dokumen dan arsip. Tekn ik pengumpulan data yang digunakan teknik pengamatan, wawancara, tes unjuk kerja, dan angket. Uji validitasi data dengan menggunakan triangulasi dan teknik review informan. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis kritis komparatif yaitu mendiskripsikan temuan-temuan data dan membandingkan dengan indikator-indikator kinerja yang sudah ditentukan. Indikator kinerja yang ingin dicapai dalam penelitian ini adalah adanya peningkatan 90 % siswa aktif dalam pembelajarannembang macapatdan ada peningkatan jumlah siswa kelas VIII-B yang mempunyai kemampuan nembang macapat80% atau nilai > 80. Penelitian ini d ilakukan melalui beberapa tahap , yaitu: (1) persiapan, (2) pengenalan awal, (3) penyusunan rencana tindakan, (4) pelaksanaan atau implementasi tindakan, (5) pengamatan dan evaluasi, dan (6) refleksi. Hasil observasi pada penelitian yang telah dilakukan menunjukkan terjadi peningkatan keaktifan siswa dengan indikator kinerja 90 %, diketahui rerata keaktifan siswa pratindakan sebesar 69,84%, meningkat menjadi 78,53% pada siklus pertama, 85,50% pada siklus kedua, dan 93,38% pada siklus ketiga. Adapun kemampuan nembang macapat dengan indikator kinerja 80% atau nilai > 80 dimana rerata kemampuan pratindakan 69,97 meningkat menjadi 72,59 pada siklus pertama, 79,16 pada siklus kedua, dan 85,56 pada siklus ketiga. Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan, dapat disimpulkan sebagai berikut (1) keaktifan siswa dalam pembelajarannembang macapat semakin meningkat dengan menerapkan teknik pemodelan, (2) penerapan teknik pemodelan dapat meningkatkan kemampuannembang macapat pada siswa kelas VIII-B SMP Negeri 1 Ngawi. Kata Kunci: membaca, kemampuan, teknik, pemodelan, tembang macapat

    Item Type: Thesis (Masters)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    P Language and Literature > P Philology. Linguistics
    P Language and Literature > PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
    Divisions: Pasca Sarjana > Magister > Pendidikan Bahasa Indonesia - S2
    Depositing User: Tri Wahyu Prasetyo
    Date Deposited: 19 Apr 2014 06:24
    Last Modified: 19 Apr 2014 06:24
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/12189

    Actions (login required)

    View Item