PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGENAL LAMBANG BILANGAN MELALUI PENDEKATAN KOOPERATIF TEKNIK KANCING GEMERINCING PADA ANAK KELOMPOK A TK AISYIYAH GEDONGAN I COLOMADU TAHUN PELAJARAN 2011/2012

WIDIASTUTI , MUSLICHAH (2013) PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGENAL LAMBANG BILANGAN MELALUI PENDEKATAN KOOPERATIF TEKNIK KANCING GEMERINCING PADA ANAK KELOMPOK A TK AISYIYAH GEDONGAN I COLOMADU TAHUN PELAJARAN 2011/2012. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (257Kb) | Preview

    Abstract

    Purpose of the research is to improve skill of numeral symbol recognition through cooperative approach of talking chips technique among kindergarten students of group A of TK Aisyiyah Gedongan I of Colomadu. Variable targeted for change in the research is skill of recognizing numeral symbol, whereas action applied in the research is cooperative approach of talking chips technique. The research is a classroom action research with a cycle model consisting of two cycles. Each cycle contains planning, action implementation, observation and reflection. Subject of the research is kindergarten students of Group A of TK Aisyiyah Gedongan I of Colomadu amounting 30 individuals. Data is collected by using observation, test and documentation technique. Data validity is examined by using data and method triangulations. The data is analyzed by using data reduction, data presentation, and data verification. The results of this research shows that improvement of skill of numeral symbol recognition by using cooperative approach of Talking Chips technique. It is indicated by enhanced skill of the students from before the action implementation and after the implementation. At cycle I, improvement of skill of numeral symbol recognition was showed by percentage of the students who achieved completeness score, namely, 56.67% (17 children) and at cycle II, the skill was improved more in which 83.33% (25 children) achieved completeness score. The overal results of this research is the application of the cooperative approach of talking chips technique can enhance the improve skill of numeral symbol recognition to kindergarten students of group A of TK Aisyiyah Gedongan I of Colomadu in academic year 2011/2012 . Keywords: numeral symbol recognition skill, cooperative model of talking chips, improvement of numeral symbol recognition skill by using cooperative model of talking chips Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan mengenal lambang bilangan melalui pendekatan kooperatif teknik Kancing Gemerincing pada anak kelompok A TK Aisyiyah Gedongan I Colomadu. Variabel terikat yang menjadi sasaran perubahan dalam penelitian ini adalah kemampuan mengenal lambang bilangan, sedangkan variabel bebas yang digunakan adalah pendekatan kooperatif teknik Kancing Gemerincing. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan menggunakan model siklus yang terdiri dari dua siklus yang masing- masing siklus meliputi perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah anak kelompok A TK Aisyiyah Gedongan I Colomadu yang berjumlah 30 anak. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik observasi, tes, dan dokumentasi. Validitas data dengan menggunakan trianggulasi data dan trianggulasi metode. Teknik analisis data menggunakan reduksi data, sajian data, dan ferivikasi data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada peningkatan kemampuan mengenal lambang bilangan melalui pendekatan kooperatif teknik Kancing Gemerincing. Hal itu dapat ditunjukkan dengan meningkatnya kemampuan anak dari sebelum dan sesudah tindakan. Pada siklus I menunjukkan peningkatan kemampuan mengenal lambang bilangan dengan persentase anak yang mencapai nilai tuntas sebanyak 56,67 % (17 anak). Pada siklus II menunjukkan peningkatan kemampuan mengenal lambang bilangan dengan persentase anak yang mencapai nilai tuntas sebanyak 83,33 % (25 anak). Simpulan penelitian ini adalah pendekatan kooperatif teknik Kancing Gemerincing dapat meningkatkan kemampuan mengenal lambang bilangan pada anak kelompok A TK Aisyiyah Gedongan I Colomadu tahun pelajaran 2011/2012. Kata kunci: kemampuan mengenal lambang bilangan, pendekatan kooperatif teknik kancing gemerincing, meningkatkan kemampuan mengenal lambang bilangan melalui pendekatan kooperatif teknik kancing gemerincing

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > L Education (General)
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru PAUD
    Depositing User: Tri Wahyu Prasetyo
    Date Deposited: 18 Apr 2014 00:00
    Last Modified: 18 Apr 2014 00:00
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/11845

    Actions (login required)

    View Item