PENGGUNAAN MEDIA BELAJAR AUDIO-VISUAL DAN REALITA UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP TANAH PADA SISWA KELAS V SDN 03 MATESIH, KABUPATEN KARANGANYAR TAHUN PELAJARAN 2011/2012

Pratiwi, Titania Dewi (2013) PENGGUNAAN MEDIA BELAJAR AUDIO-VISUAL DAN REALITA UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP TANAH PADA SISWA KELAS V SDN 03 MATESIH, KABUPATEN KARANGANYAR TAHUN PELAJARAN 2011/2012. Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (980Kb) | Preview

    Abstract

    ABSTRACT Titania Dewi Pratiwi. THE USED OF AUDIO VISUAL LEARNING MEDIA AND REALITY TO IMPROVE THE COMPREHENSION OF SOIL CONCEPT TO THE STUDENTS OF FIFTH GRADE SDN 03 MATESIH, KARANGANYAR REGENCY ACADEMIC YEAR 2011/ 2012. Thesis. Surakarta: Faculty of Teaching Training and Education Sebelas Maret University. 2012. The purpose of this research was improving the comprehension ability of soil concept by using audio visual learning media and reality to the fifth grade students of SDN 03 Matesih, Karanganyar regency Academic Year 2011/ 2012. This research was kind of Classroom Action Research which contained of research plot including four steps, started by planning, acting, observing and reflecting. Those four steps are made a cycle. This research happened for two cycles. The technique of collecting data in this research was observation, interview, test and documentation. The analysis data technique which used was interactive analysis model, it was the relationship between three component: data reduction, data presentation, and conclusion or verification. According to the result of the research, it could be concluded that the used of audio visual learning media and reality could improve the ability of comprehension the soil concept to the fifth grade students of SDN 03 Matesih, Karanganyar regency academic year 2011/ 2012. This case was proved by the improvement of comprehension soil concept ability after the act was done. When the act hasn’t done the average score was 58,70, in the first cycle was improving became 72,05, and the second cycle was improving again became 82, 05. While the percentage for the students complete score according to Minimal Criteria Completeness was 70, when the act hasn’t done the students who were completed their score were 11 students or 28, 20% from the whole students 39. At the first cycle completeness percentage showed improvement about 51,28% which was the completed students 11 students or 28,20% when it pre- acting, it was improving became 31 students or 79,48% when the first cycle from the whole students 39. At the second cycle completeness percentage showed improvement again about 10,26%, which the students who were passed in the amount of 31 students or 79,48% at the first cycle, were improving became 35 or 89,74% at the second cycle from the whole students 39. With those conditions, it could be presented a recommendation that Science learning by using audio visual learning media and reality could improve the soil concept to the fifth grade students of SDN 03 Matesih, Karanganyar academic year 2011/ 2012. ABSTRAK Titania Dewi Pratiwi. Penggunaan Media Belajar Audio Visual dan Realita untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Tanah pada siswa kelas V SDN 03 Matesih, Kabupaten Karanganyar Tahun Pelajaran 2011/2012. Skripsi. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta. 2012. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep materi tanah dengan media pembelajaran Audio visual dan realita pada siswa kelas V SDN 03 Matesih, Kabupaten Karanganyar Tahun Pelajaran 2011/ 2012. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas yang berisi alur penelitian meliputi empat tahap, dimulai dari perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Empat tahapan tersebut membentuk siklus. Penelitian ini berlangsung dalam dua siklus. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, tes dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif, yaitu keterkaitan antara tiga komponen antara lain: reduksi data, sajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa penggunaan media pembelajaran audio visual dan realita dapat meningkatkan kemampuan pemahaman konsep tanah pada siswa kelas V SDN 03 Matesih, Karanganyar tahun ajaran 2011/2012. Hal ini terbukti dengan meningkatnya kemampuan pemahaman konsep tanah sesudah dilaksanakannya tindakan. Pada saat pra tindakan nilai rata-rata sebesar 58,70, pada siklus I meningkat menjadi 72,05, dan pada siklus II meningkat menjadi 82,05. Sedangkan untuk persentase ketuntasan siswa menurut Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) yaitu 70, pada saat pra tindakan siswa yang tuntas sebanyak 11 siswa atau 28,20% dari jumlah keseluruhan 39 siswa. Pada siklus I persentase ketuntasan menunjukkan peningkatan sebesar 51,28% yaitu dari siswa yang tuntas sebanyak 11 siswa atau 28,20% pada saat pra tindakan, meningkat menjadi 31 siswa atau 79,48% pada saat siklus I dari jumlah keseluruhan 39 siswa. Pada siklus II persentase ketuntasan kembali menunjukkan peningkatan sebesar 10,26%, yaitu dari siswa yang tuntas sebanyak 31 siswa atau 79,48% pada saat siklus I, meningkat menjadi 35 siswa atau 89,74% pada saat siklus II dari jumlah keseluruhan 39 siswa. Dengan demikian, dapat diajukan suatu rekomendasi bahwa pembelajaran IPA dengan menggunakan media pembelajaran audio visual dan realita dapat meningkatkan pemahaman konsep tanah pada siswa kelas V SD Negeri 03 Matesih, Karanganyar tahun ajaran 2011/ 2012.

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
    Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar
    Depositing User: Nur Anisah
    Date Deposited: 17 Apr 2014 22:38
    Last Modified: 17 Apr 2014 22:38
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/11805

    Actions (login required)

    View Item