Kualitas Pelayanan Program Keluarga Berencana Di Puskesmas Ampel I Kabupaten Boyolali (Tinjauan dari Pemenuhan Hak-Hak konsumen Peserta KB)

JASMINE, NELLA KURNIA (2013) Kualitas Pelayanan Program Keluarga Berencana Di Puskesmas Ampel I Kabupaten Boyolali (Tinjauan dari Pemenuhan Hak-Hak konsumen Peserta KB). Other thesis, Universitas Sebelas Maret.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (265Kb) | Preview

    Abstract

    Demographic situation and condition of Central Java particularly is obviously a phenomenon requiring attention and management precisely, more seriously, and sustainably. One attempt that has been and needs to be done constantly by the government is to control the number of population and the improvement of population quality through Family planning program. For that reason, every year many births occur, so that the decreased birth rate has not been followed yet by the decreased population growth rate. Puskesmas is the service provider that should provide a high-quality service. Thus, the society is willing to be the participant of family planning. The objective of research was to find out the whether or not there is a service quality of family planning program between Hormonal, AKDR and Mantap family planning (KB) participants in Puskesmas Ampel I of Boyolali Regency. This study was a Descriptive Quantitative research. The population of research was the family planning users in Puskesmas Ampel I of Boyolali Regency. The sample taken consisted of 90 respondents. The sample was taken using Proportional random sampling and Simple Random Sampling techniques. The data analysis was done using crosstabs and chi-square analysis. The result of instrument tryout showed that the instrument used was valid with the coefficient of correlation of 0.361 and was reliable with alpha value of 0.60. The result of research showed that there were factors distinguishing the service quality of family planning perceived by the users of hormonal (implant), AKDR, and MANTAP (MOW) family planning. Thus, there were 5 dimensions having poor quality. The result of the crosstabs test showed that there was a differences of service quality between the participants of hormonal (implant), AKDR and Mantap (MOW) family planning (KB) with the service quality of family planning (KB) program. The result of chi-square test showed the chi-square value of 61.276 with df = 4, at significance level of 0, thus the Ho was not supported in this research. Keywords: Family planning (KB) service quality, crosstabs analysis and chi-square, descriptive quantitative, and Puskesmas Ampel I. Situasi dan kondisi kependudukan khususnya di Jawa Tengah jelas merupakan fenomena yang memerlukan perhatian dan penanganan secara seksama, lebih sungguh-sungguh dan berkelanjutan. Salah satu upaya yang telah dan perlu terus dilakukan oleh pemerintah adalah dengan pengendalian jumlah penduduk dan peningkatan kualitas penduduk melalui Program Keluarga Berencana. Maka dari itu Setiap tahun masih terjadi banyak kelahiran, sehingga menurunya angka kelahiran belum diikuti dengan menurunya angka pertambahan penduduk. Puskesmas adalah penyedia layanan yang harus memberikan pelayanan yang berkualitas. Sehingga masyarakat mau menjadi peserta keluarga berencana. Tujuan penelitian ini yaitu mengetahui adakah kualitas pelayanan program KB antara peserta Keluarga berencana (KB) Hormonal (implant), Keluarga berencana (KB) AKDR , dan Kelurga berencana (KB) Mantap (MOW) di Puskesmas Ampel I Kabupaten Boyolali. Penelitian ini merupakan penelitian Deskripsi Kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah masyarakat pengguna KB di Puskesmas Ampel I Kabupaten Boyolali. Jumlah sampel yang diambil yaitu sebanyak 90 responden. Pengambilan sampel dilakukan secara Proportional random sampling and Simple Random Sampling. Analisis data menggunakan analisis crosstabs dan chi-sqaure. Hasil uji coba instrumen menunjukkan bahwa instrumen digunakan valid dengan koefisien korelasi 0, 361 dan reliabel dengan nilai alpha 0, 60. Hasil penelitian menujukan terdapat faktor-faktor yang membedakan Kualitas pelayanan program KB yang dirasakan antara peserta pengguna KB hormonal (implant), KB AKDR, KB mantap (MOW). Sehingga terdapat 5 dimensi kualitas pelayanan kurang berkualitas. Hasil uji crosstabs menunjukan bahwa ada perbedaan antara kualitas pelayanan peserta KB hormonal (Implant), KB AKDR, KB mantap (MOW) terhadap kualitas pelayanan program keluarga berencana. Hasil uji Chi-Square menunjukan perolehan nilai chi-square sebesar 61,276 dengan df = 4 pada taraf signifikasi 0, sehingga Ho pada penelitian ini ditolak. Kata Kunci: Kualitas pelayanan keluarga berencana (KB), Deskripsi Kuantitatif, analisis crosstabs dan chi-square, dan Puskesmas Ampel I.

    Item Type: Thesis (Other)
    Subjects: J Political Science > JA Political science (General)
    Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Administrasi Negara
    Depositing User: Tri Wahyu Prasetyo
    Date Deposited: 17 Apr 2014 18:55
    Last Modified: 17 Apr 2014 18:55
    URI: https://eprints.uns.ac.id/id/eprint/11738

    Actions (login required)

    View Item